Co-writes, writing camps, K-Pop, musical: meer verdienen met songwriting.

12 november 2021

Co-writes, writing camps, K-Pop, musical: meer verdienen met songwriting.

door | nov 12, 2021 | Muziekbusiness

Hoe kan je als songwriter meer verdienen, hoe zorg je ervoor dat je aan de slag gaat? En hoe kan je jezelf ook nog eens ontwikkelen. Daar ging het over tijdens de Music Pitch Webinar begin november. En er werden enkele slimme tips gegeven.

Componistenmanager Bobby Sukhraj van Houston Comma, singer songwriter Ed Struijlaart en songwriter / ondernemer Allan Eshuijs van Vocal Kitchen deelden hun ervaringen. Je had er natuurlijk bij moeten zijn, maar hierbij enkele tips…

Co-writes werden van harte aanbevolen door de 3 experts. “Je krijgt direct een klankbord voor je eigen ideeën”, aldus Allan. Songs worden er dus sterker voor. 1 + 1 = 3 zeg maar. “Alle successen bij mijn bedrijf zijn co-writes”, aldus Bobby.

Maar het is ook erg goed voor je netwerk. Publishers en managers kijken namelijk de credits bij songs, staat je naam erbij dan is dat goed voor je bekendheid.

Hoe kom je aan co-writes? Het is natuurlijk je publisher of een management bedrijf zoals dat van Bobby die dat voor je kan regelen. Maar je kan ook zelf veel doen: kijk in je eigen netwerk met wie je kan schrijven. Of leg zelf contact met artiesten of songwriters via bv social media en zeg waarom je wil samenwerken. Is dat niet pushy? Is een vraag uit het publiek. Bobby: “Ik doe dit elke dag”.

Writing camps werden besproken. Ook goed voor je netwerk, en ook een publisher die dit voor je kan regelen. Tip: je hoeft niet getekend te zijn bij een publisher om te worden uitgenodigd. Als een publisher jou om wat voor reden dan ook interessant vindt, kan zij je uitnodigen. Het kan erg leuk zijn, en vruchtbaar. Ook wat minder. Een goede publisher zet goede groepn bij elkaar.

Schrijven voor Aziatische acts werd door Bobby besproken, Ed vertelde over zijn werk aan de muziek voor musical Soof en ook de sync-business kwam voorbij. “Een pittig wereldje”, aldus Allan, “Je moet dat spelletje wel leuk vinden. Zo kan je een liedje klaar hebben, vindt opeens de directeur van een supermarkt het niet leuk, is de hele deal weg”.

Deelnemer Nicky van der Lugt liet het liedje horen dat hij voor K-Pop act EXO had geschreven.

En daarna kwam het geld aan bod. Hoe verdien je meer aan songwriting?! Een paar mooi Buma Stemra tips natuurlijk, of onderhandelings-strategieën. Maar ook deze van Bobby: als je schrijft voor hiphop of dance is de kans groot dat dit vooral gestreamd wordt. Dat betaalt weinig auteursrechten en dus zijn je inkomsten laag. Bespreek dan met de artiest hoe je toch wat extra kan krijgen bij succes van die track. Bv: een percentage van de masterrechten.

Daarna de gebruikelijke Music Pitch Break Out Rooms. Deelnemers en experts maakten daarin nader kennis.

Deze blog werd geschreven door Ewout van der Linden, directeur Music Motion

Was je niet bij deze Music Pitch Webinar ?!? Jammer!! Maar er komen nieuwe events aan. Check ze hier.

Music Pitch Webinars worden georganiseerd door Music Motion, ism Gigstarter en Kunstenbond Ntb. En deze editie ook ism de Songwriterschool.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen