Zo verdien je geld met je muziek

14 december 2016

Zo verdien je geld met je muziek

door | dec 14, 2016 | Geld verdienen

Money’s too tight to mention, zong Simply Red al. En inderdaad: met muzikanten / musici over geld praten is een beetje not done. Maar: we willen natuurlijk toch weten hoe het zit. Daarom hebben we enkele succesvolle artiesten naar hun verdiensten gevraagd. Waar verdienen ze het meeste aan? Welke optredens? Hoeveel verdienen ze aan auteursrechten, streaming, synchs? En wat zijn andere inkomstenbronnen?

We spraken met singer-songwriters/popartiesten Okke Punt, Yorick van Norden en Benny Sings, klassiek musicus Renée Bekkers (van Duo Toeac) en Mark Oomen, bandleider van afrofunk-collectief Zitakula. Ze lichten interessante tippen van de sluier op. Geen volledig sluitend overzicht, wel enkele interessante ideeën en hier en daar wat verduidelijkende bedragen. We geven ze soms wel en soms niet per artiest weer, want inderdaad, soms is het toch nog net iets too tight to mention.

fotojet-ccollollage

Renée Bekkers, (met de klok mee) Okke Punt, Mark Oomen, Benny Sings en Yorick van Norden

Deze blog is het vervolg van de eerder gepubliceerde blog over de partners waar deze 5 artiesten mee werken. Dus: in hoeverre hebben ze boekers, managers, labels nodig? Maar nu dus, in deze blog: het geld!

De traditionele podia

Het bleek al uit eerdere onderzoeken: de poppodia zijn niet de meest gulle betalers. Voor een support act optreden ontvang je tussen de €100 en €200, ben je headliner dan tussen de €300 en €900. Het hangt er natuurlijk van af hoeveel publiek je trekt.

En klassieke podia, vooral dan kamermuziek, die betalen nog steeds meer: tussen de €800 en €1000 per optreden.

Festivals

Absolute minimum voor een festivaloptreden lijkt toch wel €300 te zijn, heb je een beetje naam dan gaat dat al gauw richting €1000. Maar… het verschilt wel erg per festival. Enkele optredens op De Parade bleken vrijwel niets te hebben opgeleverd, maar daarentegen het Bevrijdingsfestival weer erg veel. Zitakula is een echte festivalband, bandleider Mark Oomen: “Toen we net begonnen met spelen, mochten we blij zijn met €100,- voor een optreden, maar sinds we bij een goede boeker zitten zijn de gages wel aanzienlijk gestegen.” Een goede boeker levert zo dus wat op, zie ook de vorige blog.

Speciale events

De artiesten die wij spraken treden ook vaak op speciale events op, en dat betaalt vaak beter. Yorick van Norden: “Ik word weleens gevraagd voor speciale events waar dan veel mensen op af komen, zoals afgelopen zomer een eerbetoon aan The Beach Boys in het Concertgebouw. Dat betaalt dan ook beter dan doorgaans.” Ook was een van de muzikanten betrokken bij Holland Zingt Hazes. Dat liep voor een vrij eenvoudige bijdrage tegen de €1000 aan.

coivktiwiaaajh7

Theaters

Die betalen dus duidelijk meer dan de poppodia. Het minimum lijkt daar €500 per act te zijn. Je moet je optreden natuurlijk wel aanpassen, en heel ver van tevoren achter je boekingen aan gaan, liefst met een gespecialiseerde agency. Maar dan krijg je dus ook wat! Let op: theaters hebben andere deals dan muziekpodia. Er wordt vaak per kaartje een bedrag ingehouden door het theater, van het overgebleven bedrag krijg jij je percentage. Tip van directeur Vivienne Ypma van De Kleine Komedie tijdens Music Pitch: “Neem een theatervoorstelling serieus en huur er een regisseur voor in. Het theaterpubliek is gul en aandachtig, maar je kan je clubshow niet zomaar overzetten naar een theater”.

image_kleine-komedie

Kinderconcerten

Toeac verzorgt regelmatig kinderconcerten via een gespecialiseerde boeker in Brabant. Daar zit een goede regelmaat in, tot wel enkele keren per maand. En ze betalen enkele honderden euro’s per keer.

Geld voor streaming en fysieke cd verkoop

Streaming levert de ondervraagde artiesten wel wat op, maar fysieke verkoop nog steeds meer.

Yorick van Norden: “De inkomsten van mijn debuutalbum komen bijna geheel uit fysieke verkoop.” Het album Happy Hunting Ground leverde in de tweede helft van 2015 aan fysieke verkoop tientallen keren meer op dan alle digitale inkomsten, dus iTunes, Youtube en Spotify bij elkaar. Het label van Yorick pakt het dan ook slim aan: Excelsior heeft een club met Supporters, die maandelijks een nieuwe release krijgen. Daar zat Yoricks album ook bij: dat helpt.”

Okke Punt over streaming: “Mijn laatste track heeft al meer dan 500.000 plays, daar komen best aardige inkomsten uit”.
Benny Sings verwacht nooit grote royalties, maar is toch altijd verrast als hij de statements van de royalties van Dox en uit buitenland krijgt. Dat komt toch altijd uit op een paar duizend euro, ongeveer 50/50 verdeling op fysiek en digital (download en streams). Dit komt o.a. door de relatief grote fysieke verkoop in bijvoorbeeld Japan en inkomsten uit streaming door de internationale following.

En in de klassieke muziek: Toeac maakt een cd zeker niet voor de inkomsten, maar puur voor promotie. Dankzij de laatste cd kwam er weer veel media-aandacht wat weer optredens opleverde.

Muziek onder commercials, tv programma’s, films: de synch-deals

Je muziek onder een TV-commercial, in de TV-show, film of zelfs een game. De synch deal is erg gewild onder muzikanten. En dat is terecht, want je hebt er behoorlijk wat aan.

Benny Sings heeft hiermee het meeste succes. Hij verdient goed aan synch deals; het is verreweg zijn grootste inkomstenbron. Hij sluit die deals via twee publishers: DOX Records voor de bestaande tracks en Sizzer voor opdrachtmuziek. De betalingen hiervoor vinden hoofdzakelijk via Buma Stemra plaats (zie “auteursrechten”). Over die opdrachtmuziek: “Het is gebruikelijk om pitches voor merken te doen. Die betalen ook als je zo’n pitch niet wint, namelijk een paar honderd euro. Win je wel, dan is dat een paar duizend euro.”

Voorbeeldje: voor een Citroën commercial voor de Franse markt maakte Benny Sings de muziek samen met de Franse artiest Data. Hij kreeg hiervoor €15.000.

Ook Okke heeft ervaring met synch deals. Zijn liedje voor Unox, “Wat een dag”, leverde hem veel op en was een goede klus. En overigens ook goede exposure. Een van de artiesten deed een leuke pitch voor een synch-bedrijf, won ‘m niet maar verdiende er inderdaad wel wat aan.

Auteursrechten

Je eigen muziek schrijven heeft zin. Het levert, via Buma Stemra, namelijk erg veel op.

Benny Sings heeft een duidelijk credo: Wie schrijft die blijft. Dus hij maakt heel veel songs en de rechten zorgen voor continue stroom van inkomsten. Vooruit, nog een credo van Benny Sings: “Productie, productie, productie!”. En dat pakt erg goed uit (zie ook “Synch-deals” en de eerdere blog), hij kan er goed van leven.

Okke Punt: “het zijn de inkomsten die voortkomen uit wat ik het liefste doe: liedjes maken. Voor mij is het dus het meest eerlijk”. Voor Okke komt het neer op behoorlijk wat geld per jaar.

Yorick van Norden wacht nog op zijn Buma afrekening, ook Mark Oomen van Zitakula heeft nog niets gekregen maar is benieuwd. Renée Bekkers van Toeac heeft geen inkomsten uit Buma Stemra wegens het uitvoeren van andermans composities. Zodra zij echter zelf arrangementen gaan maken van rechtenvrije composities zullen zij daarop het auteursrecht hebben.

Crowdfunding

Is crowdfunding here to stay? Na verschillende succesverhalen in de muziek doken er verhalen op dat het na 2 acties wel uitgewerkt is: je vrienden, tantes en ooms zijn dan wel een beetje klaar met je leuke ideeën.

Van Renée Bekkers van Toeac hoorden we toch iets anders: “We hebben nu 3 keer een crowdfunding gedaan, en eigenlijk ging het elke keer beter. Het laatste project dat we deden was voor nieuwe muziekinstrumenten en bracht zelfs €8500 op.” Waarom dit succes? Volgens Renée komt het door het groeiende netwerk en omdat Toeac steeds echt iets als tegenprestatie geeft.

Zitakula is, as we speak, bezig met een crowdfunding actie voor hun eerste album. “We zitten overigens al over de 80%, dus dat gaat erg de goede kant op. Wat ik merk aan crowdfunding, is dat het ook een goede manier is om mensen – vrienden, familie, fans – echt bij het proces van een album-opname te betrekken. Mensen zijn overduidelijk meer geëngageerd als ze geld doneren en als ze op die manier een album ook mogelijk maken!”

Subsidies

Sinds De Staat opeens een flinke subsidie kreeg, staat deze inkomstenbron ook in de popmuziek weer midden in de schijnwerpers. En inderdaad: alle genres maken gebruik van deze inkomstenbron:

Yorick kreeg geld van het Norma Fonds voor zijn eerste release (€1000 en €2000 lening). Ook Toeac krijgt inkomsten vanuit fondsen en subsidies: “We krijgen geld van verschillende fondsen. Om die fondsen te krijgen moeten we soms concerten wel een soort thema meegeven. Maar vaak past ons dat wel, dus we doen het met plezier.”

En Zitakula: “via Voordekunst hebben we subsidies van AFK en VSB gekregen, daar hoefden we geen aparte aanvraag voor te doen, erg handig!”

Conclusies:

Optreden helpt! Probeer je netwerk uit te breiden naar mensen die achter de speciale events zitten of andere langere trajecten, zoals schooloptredens. Zoek er eventueel een passend boekingskantoor voor. En sowieso: een goede boeker moet je gages omhoog krijgen.
Schaf de cd nog niet af. Maar blijf ‘m verkopen bij je concerten en eventueel via je label. Zorg dat ze slimme manieren verzinnen om ‘m bij de luisteraar te krijgen.
Componeer of arrangeer! Zorg dat er veel muziek is met jouw auteursrecht erop en zorg via goede publishing dat het vaak uitgevoerd wordt en op radio/tv komt. Eventueel in versies door andere artiesten. Of dat er pittige synchs aan verbonden worden, ook weer door de juiste publisher. Je auteursrechten blijven zo prettig doorlopen.
Kinderen hebben geld! Of nou ja… hun ouders. Jeugdconcerten, lesgeven aan scholen of direct aan kinderen, het betaalt nog steeds goed.

Geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Check de evenementen op de site voor de M-Bizz workshops over geld verdienen en marketing in de muziek. Of de Music Pitch netwerkbijeenkomsten in de IJ-zaal van Tolhuistuin. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen