In de nieuwe muziekbusiness staat livestreamen in het middelpunt. En betalingen voor muziek komen steeds meer direct van de luisteraar of fan. Good-old Youtube biedt enkele handige mogelijkheden om jouw livestream te ondersteunen: super chats, memberships en viewer applause. Muziekmarketeer Joep van Leijsen zet ze op een rijtje.
Deze blog is geschreven door Joep van Leijsen – Music Marketeer & oprichter Roadie.co voor de site van Music Motion.
Super Chats
Een manier om fans te laten doneren tijdens je livestream op YouTube.
Super Chats biedt fans de mogelijkheid om te betalen voor het vastzetten en markeren van hun bericht bovenaan de chat tijdens je YouTube livestream. De fan ‘koopt’ hiermee dus meer aandacht voor zijn/haar opmerking. Hoe meer de fan betaald, hoe langer het bericht bovenaan de chat zichtbaar blijft.
Met Super Chats kunnen fans hun waardering voor je muziek en optreden laten blijken. Uiteraard is het ook een manier om extra op te vallen ten opzichte van alle andere berichten in de chat.
Om Super Chats te activeren op jouw kanaal, heb je minimaal 1000 abonnees nodig en moet je aangemeld zijn voor YouTube’s Partner Program. De artiest ontvangt 70% van het gedoneerde bedrag, en helaas helaas: 30% blijft hangen bij YouTube.
Bekijk deze video voor meer uitleg en tips over Super Chat. En deze video legt uit hoe je Super Chat kunt activeren op jouw kanaal.

Memberships
Fans kunnen $4,95 per maand betalen om ‘member’ te zijn van je kanaal. Hiermee krijgen zij toegang tot ‘members-only’ posts op de Community pagina van je kanaal. Dit kunnen exclusieve livestreams zijn, extra video’s, nieuws over aankomende shows en releases of toegang tot exclusieve pre-sales van je shows. Ook benoemt YouTube zaken als “badges en emoji’s”.
Vergelijkbaar met de content die je op Patreon zou tonen dus. Alleen dan via YouTube en…duurder! Maar: als je publiek al op YouTube zit, en je daar een grote fanbase hebt, is het makkelijker om van deze feature gebruik te maken dan opnieuw te beginnen via bijvoorbeeld Patreon. En dus een mooie kans om hier extra geld aan te verdienen.
Om lidmaatschappen te activeren op je kanaal moet je wel aan enkele eisen voldoen, waarvan de 30.000 abonnees ongetwijfeld het grootste probleem zal zijn voor veel artiesten.
Meer weten over de juiste tools en sites die jij kan gebruiken voor je livestreams? Check deze blog.
Wat zijn de ervaringen uit pop, jazz, klassieke muziek met livestreams en inkomsten? Daarover spraken we enkele artiesten. Check deze blog.

Viewer Applause
Momenteel helaas nog niet beschikbaar voor meeste kanalen en alleen te gebruiken voor de artiesten die door YouTube zijn uitgenodigd om deze nieuwe feature uit te testen. Manier om geld te verdienen over je gehele muziek catalog op YouTube middels donaties van kijkers/fans. De ‘Applaud’ button is een knop die links naast de ‘Like & Dislike’-buttons komt. Via deze weg kunnen fans een bedrag kiezen wat ze aan je video (en dus jou als artiest) willen doneren. Begint bij $2, en fans kunnen maximaal $500 per dag en $2000 per maand doneren. Helaas draag je hiervan wel 30% af aan YouTube.
Je moet hiervoor een kanaal hebben wat toegelaten is tot het YouTube Partner Program (minimaal 1000 subscribers en je video’s moeten 4000 uren bekeken worden per jaar). En op het moment dus nog maar beschikbaar voor een zeer select aantal YouTube kanalen.
Bekijk deze video voor meer uitleg.
Deze blog is geschreven door Joep van Leijsen – Music Marketeer & oprichter Roadie.co voor de site van Music Motion.
Music Motion organiseert deze zomer enkele online meetings met professionals uit de muziek business. Wil je erbij zijn? Mail je gegevens naar ewout@musicmotion.nl
De livestream concertbusiness is de laatste weken woest tot leven gewekt. Elke dag leren we nieuwe handige dingen. Heb jij tips? Slimme sites/tools? Laat van je horen! Reageer op deze blog of mail ewout@musicmotion.nl
0 reacties