Livestream concerten: hartverwarmend, maar plaats er wel een betaallinkje bij

23 april 2020

Livestream concerten: hartverwarmend, maar plaats er wel een betaallinkje bij

door | apr 23, 2020 | Muziekmarketing

Zomer 2020 zal de geschiedenisboeken in gaan als de zomer der livestream concerten. En laten we hopen: ook de zomer dat er iets voor betaald wordt. Want eerlijk is eerlijk: na alle hartverwarmende gratis optredens moet er brood op de plank komen.

Welke tools/websites kunnen je helpen met inkomsten voor je online concerten? Wat kunnen social media hierin betekenen?

In een eerdere blog vertelden we je al over hoe verschillende Nederlandse muzikanten/musici livestreamen nu aanpakken. Check die blog hier. Nu zetten we websites en online diensten voor je op een rijtje die je kunnen helpen om er ook wat aan over te houden. Niet compleet natuurlijk, maar toch een divers overzicht.

En daaronder meteen maar even wat tips, bv over BTW, rechten en prijsniveaus.

Deze blog is geschreven door Joep van Leijsen – Music Marketeer & oprichter Roadie.co en Ewout van der Linden, Music Motion.

Tools / websites

Mollie.com. Een betaaltool, meer niet, zij houden 0,29 per transactie in. Erg makkelijk te installeren, veel Nederlandse muzikanten gebruiken deze tool.

Buymeacoffee. Houden 5% van je inkomsten, en bieden naast eenmalige donaties ook extra services, zoals memberships. Verder erg eenvoudige service.

Stageit.com. Al langer ermee bezig. Doen ook tip jar, en communicatie tijdens concert. Veel indrukwekkende internationale artiesten, maar ik ken geen Nederlandse artiest die dit doet. En ze houden maar liefst 37% van je inkomsten bij kleine concerten.

Patreon . De dienst voor abonnementen op je muziek. Ofwel: je fans betalen een maandelijks bedrag, en Patreon houdt een percentage, minimaal 5%.

Twitch. Eigenlijk voor gaming business, maar steeds meer muzikanten zien de mogelijkheden van dit platform. Onder meer Erykah Badu maakte er gebruik van voor haar geweldige huiskamerconcerten.

Petje.af. Nederlands initiatief, eigenlijk de Nederlandse versie van Patreon. Je betaalt 12% commissie, plus de kosten voor Mollie.com. Voor eenmalige donaties is deze site niet erg aantrekkelijk dus. Maar misschien wel voor periodieke steun door fans. Je krijgt er dan allemaal “community-services” bij. En je fans worden jouw “petje afnemers”.

Ik sprak één van de initiatiefnemers Stefan de Groot “Wij combineren een abonnementsvorm met de opbouw van je community. Dus de Petje Afnemers die jou elke maand een bedrag gunnen krijgen dan services als besloten content, lidmaatschap van een besloten whatsapp groep en andere exclusieve dingen die je kan aanbieden. Het mooie is: dat geeft muzikanten ook vrijheid: je hoeft niet steeds hits of topprestaties te bieden. Dit zijn namelijk je fans, ze volgen je, vinden je goed, dus je mag veel meer doen wat jezelf goed vindt.”

Donorbox. Gratis als je minder dan €1000 per maand ophaalt. Nou ja, er komen wel wat bijkomende kosten bij.

Podia.com. Heeft een ander verdienmodel: je betaalt een maandelijks bedrag en deze site houdt dan geen provisies meer in. En je krijgt allemaal services, zoals direct emailen naar je funders. Maar: wil je dat? Niet écht goedkoop: als “mover” betaal je $39 per maand, als “shaker” $79.

Buckaroo.nl. Betaaltool, makkelijk te installeren. Gereduceerde tarieven voor goede doelen.

Social Media en betaalmethodes

Ook social media bieden mogelijkheden om betaald te worden voor je muziek. Hieronder enkele mogelijkheden:

Soundcloud. Geeft artiesten nu de mogelijkheid een “Support [jouw artiest naam]” button te tonen op hun profiel op het platform. Je hebt de keuze om deze button te verwijzen naar platforms waar fans jou financieel kunnen ondersteunen. Het is mogelijk te linken naar o.a. Patreon, Bandcamp, Gofundme, Shopify en Paypal. Zie de Soundcloud website voor een volledige lijst van ondersteunde platformen, en een uitleg over hoe je de support button aan jouw profiel toevoegt.

Tiktok. TikTok donations: fans kopen coins (100 voor $1.39) en kunnen deze doneren aan TikTok creators als blijk van waardering. Coins kun je omzetten in Diamonds welke je via PayPal uit kunt laten betalen

Instagram. Er zijn (bevestigde) geruchten dat Instagram binnenkort met mogelijkheden komt om geld te verdienen aan livestreams op hun platform. Zo bevestigd Adam Mosseri, Head of Instagram, op Twitter: “We have some plans in the works to support creators and artists using Live. Stay tuned.” Dit zou wel eens een ‘game changer’ voor artiesten kunnen zijn, aangezien Instagram hét platform van het moment is, waar artiesten en fans elkaar ontmoeten. Het is uiteraard effectiever om via Instagram te proberen te verdienen aan een livestream, aangezien je fans daar al actief zijn.

En nóg meer geld

Prijsniveau.
Welke prijzen zijn redelijk? Wat willen mensen betalen voor het bijwonen van een online concert? Erykah Badu vroeg eerst $1, en daarna $2 voor haar zeer professionele huisconcerten. Ze voerde in meer ruimtes songs uit, veranderde van kleding en er waren extra’s zoals goochelaars. Geweldige show dus. Maar wat is redelijk? Op dit moment is het nog een beetje gokken en uitproberen.

Tips:
* Biedt 2 of 3 prijsniveaus. Een eenvoudige keuze leidt tot meer verkopen. En mensen kiezen dan meestal het middelste niveau. Kijk bv hoe Amanda Palmer het doet:
* Probeer ook vervolg concerten te verkopen. Mogelijkheden zijn er zowel online (privé livestream) als offline (huiskamerconcert voor na de corona crisis). Bijvoorbeeld pianist Marnix van de Poll, die met succes ook privé livestream concerten aanbiedt.

BTW.
Moet je BTW heffen over dit soort verkopen? Dat heeft de belastingdienst lekker onduidelijk gemaakt. Je hoeft geen BTW te heffen als je diensten lijken op spelen op straat (het zogeheten orgeldraaiers-arrest). Dus: als mensen even naar je concert kunnen kijken en dan iets kunnen doneren. Maar: als er echter een duidelijke dienst of product wordt geboden waar een duidelijke vergoeding voor geldt, dan moet je wel BTW heffen.
Maar nogmaals: slechts een enkeling bij de belastingdienst lijkt hiervan op de hoogte.

Geld voor auteursrecht en naburig recht
Als je je eigen muziek speelt, heb je natuurlijk recht op een vergoeding gebaseerd op auteursrechten. Buma Stemra int helaas weinig online, maar toch wel wat. En ook bij livestream is het zo dat de “openbaarmaker” (Facebook, Youtube, je eigen website) auteursrechten betaalt. Daar heeft Buma Stemra al licenties over afgesloten.
Maar de aard van livestreams (soms nu hele concerten) is de laatste weken flink veranderd. Daarom neemt Buma Stemra deze dagen de licenties onder de loep en gaan ze kijken hoe ze hier gaan innen. Voer je je eigen werken uit, hou dat dus in de gaten!

Als je op een scherm verschijnt, als artiest dus, heb je ook nog recht op naburige rechtengelden. Dat levert vooral bij tv iets op. Die gelden zijn voor online media veel kleiner. Platforms met user generated content, zoals Facebook en Youtube verdienen veel aan muziek, betalen de uitvoerders haast niets.

Naburige rechtengelden worden in Nederland afgehandeld door Sena en NORMA. Grofgezegd: Sena voor je recordings op tv en NORMA voor je live performances. Bij Facebook, Youtube en dat soort platforms kunnen zij helaas nog niet incasseren, omdat daarvoor de basis in de wet ontbreekt. Dit jaar wordt de auteurswet op verschillende punten herzien, en mogelijk krijgen de muzikanten daarmee dan meer wettelijke mogelijkheden.

Maar NORMA heeft wel al deals met bepaalde Video on Demand platforms, bv van RTL en NPO. Mogelijk dat de livestream concertbusiness ook via Video on Demand gaat uitzenden, in dat geval krijg je daar mogelijk een stukje naburig recht voor. Aanmelden bij Sena en NORMA is in elk geval kosteloos.

De livestream concertbusiness is de laatste weken woest tot leven gewekt. Elke dag leren we nieuwe handige dingen. Heb jij tips? Slimme sites/tools? Laat van je horen! Reageer op deze blog of mail ewout@musicmotion.nl

Via Youtube zijn er ook mogelijkheden om je livestream concerten te gelde te maken. Marketeer Joep van Leijsen vertelt in een volgende blog hoe dat werkt. En geeft tips hoe je livestream concerten voor je marketing en promotie kan inzetten.

Deze blog is geschreven door Joep van Leijsen – Music Marketeer & oprichter Roadie.co en Ewout van der Linden, Music Motion.

6 Reacties

  1. Wouter

    Waarom niet gewoon een tikkie/betaalverzoek?

    Antwoord
  2. Peter van Vleuten

    Weer een enorm actueel én informatief verhaal. Dit is exact wat er nu speelt! Dank!

    Antwoord
  3. Kobus

    Idd, je kunt toch ook een tikkie link plaatsen met een open bedrag, dan kunnen mensen zelf bepalen hoeveel ze willen betalen.
    Of een PayPal linkje als betaal mogelijkheid. Gaat ook prima, lijkt me.

    En begrijp ik dan goed dat het dus nogal nauw komt hoe je je optreden omschrijft?
    Als je zegt: “Dit concert mag je kijken voor €xx,xx”, ben je BTW plichtig, toch?
    Als je zegt: “Je mag een x bedrag doneren om mij de zomer door te helpen”, dan ben je dat niet?

    Antwoord
    • Ewout van der Linden

      Eehhh…. ja. Dat lijkt me juist. Ik heb velen bij de Belastingdienst gesproken en ze kwamen uiteindelijk met zoiets.

      Antwoord
  4. Fleurine

    En crowdcast.com heb je ook nog?
    Dank Ewout
    Ik stelde precies deze vraag in mijn oproep, over de percentages en niemand gaf antwoord , dat vond ik eigenlijk exemplarisch , dat er zo weinjg animo lijkt voor live -streamen dat niemand mij kon vertellen wat het percentage was wat de provider zou nemen!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trending

Opkomende evenementen