Als muzikant/musicus is muziek je beroep: je bent professional en wilt er je geld mee verdienen. En dat in een markt met veel concurrentie. Maar ook een met nieuwe mogelijkheden. Wij spraken met 5 succesvolle muzikanten/musici over twee onderwerpen: wie hebben ze nodig en waar verdienen ze mee? Uit verschillende muziekgenres, van jong tot ervaren, maar allemaal werkzaam in de muzieksector van anno-bijna-2017.
We spraken met singer-songwriters, popartiesten Okke Punt, Yorick van Norden en Benny Sings, klassiek musicus Renée Bekkers (van Duo Toeac) en Mark Oomen, bandleider van afrofunk-collectief Zitakula. Ze tonen ons een blik achter de schermen en komen met opvallende inzichten. Over managers, labels, boekers, publishers en wanneer je ze wel en niet nodig hebt.
Deze interviews hebben we opgesplitst in twee delen. Deel één, dit blog, gaat over de partners die muzikanten/musici nodig hebben. Deel twee, die we over een paar weken publiceren, gaat over het geld. Dus: wat wordt er nou echt verdiend aan de verschillende activiteiten?
Singer-Songwriter Okke Punt: “Ik doe zoveel mogelijk dingen zelf, en daar waar nodig ga ik samenwerkingen met mensen aan.” Na de finale van Beste Singer Songwriter van Nederland maakte Okke een nummer voor een Unox reclame en werkte samen met dance artiesten. Maar is hoofdzakelijk bezig met zijn eigen muziek, waar hij veel mee optreedt.
Een DIY artiest dus, die vrijwel alles zelf doet maar ondersteuning inschakelt waar nodig. Boekingen worden gedaan door Bob Out die ook contracten met Okke bespreekt. De vader van Okke doet de boekhouding en hij krijgt hulp van Marius van Reeuwijk die zijn muziek op een handige manier online zet. “Ik werk graag samen met mensen die vooruitstrevend zijn, dat klinkt misschien wat vaag, maar mensen die me helpen om vooruit te denken.” Zo werkt Okke samen met de mensen van Alchemic Youth, die hem een soort coaching bieden. “Ik ben zelf niet altijd even gedisciplineerd, maar zij zeggen dat ik om 7:00 uur uit bed moet.”
Renée Bekkers is een van de twee musici van klassiek Accordeonduo Toeac en heeft ook flink wat DIY-bloed door de aders lopen. Met Toeac heeft zij veel optredens, in binnen en buitenland, veel media-aandacht, maakte het duo tot een populair ensemble in de kamermuziek. Optredens zijn de “normale” kamermuziekoptredens, maar ook veel kinderconcerten en projecten in samenwerking met andere artiesten en zelfs andere kunstvormen.
“Ik vind het eigenlijk wel leuk om het organisatorische werk te doen. Om Toeac als een bedrijfje te leiden.”
Concerten regelen ze in principe zelf, net als de promotie en media contacten. Maar voor projecten met andere artiesten of kunstvormen, zoals een serie met ISH Dance Collective, werken die artiesten wel met boekers en zakelijk leiders. “Wij weten alles van de kamermuzieksector, maar niets van de ballet of theatersector, dus dan werken we natuurlijk met experts die daar wel in thuis zijn.”
Voor de release van de laatste CD ‘Moving Rhythms’, met onder meer enkele tangowerken, werd wel een perspromotor ingehuurd. Het leverde ze TV optredens en recensies op in de nationale media. Verder krijgt Toeac goede adviezen, maar dan door het stichtingsbestuur. En jazeker: ook Toeac heeft wel een boekhouder.
Ook songwriter popartiest Yorick van Norden doet veel zelf. Hij is in principe zijn eigen manager maar krijgt coaching en advies van zijn belangrijkste partners: label Excelsior en boeker Goomah Music. Na een start met jongensband The Hype, kwam in 2015 zijn eerste solo CD ‘Happy Hunting Ground’ uit. De release tour werd opgevolgd door speciale projecten en samenwerkingen, waardoor Yorick nu een volle agenda heeft en hij er nu van kan leven. Yorick is een veel geziene artiest bij tribute-festivals, theaterproducties etc.
“Het laatste kwartaal is tot nu de beste geweest. Dat ik hoop dat het zo zal blijven, omdat het een lastige branche is. Maar dat de stijgende lijn bemoedigend is.”
Over die verdiensten later meer in deel twee, nu de partners. Natuurlijk, Excelsior zorgt ervoor dat zijn plaat goed gedistribueerd wordt, dus online en offline verkrijgbaar is. Maar ze begeleiden ook met carrièreplanning, strategische keuzes en het medianetwerk. Het uitgebreide netwerk van Excelsior zorgt ervoor dat Yorick eerder gevraagd wordt voor projecten. Yorick deed de productie van zijn album met Frans Hagenaars, maar maakt zelf de belangrijkste artistieke keuzes.
“Maar ook de media: in mijn geval heel belangrijk. Ik werd een paar maanden na de release van mijn CD Radio 2 talent. Dat leverde erg veel op. Veel meer optredens, meer contacten die weer tot nieuwe projecten leidden.’’ Verder wordt Yorick ook geholpen met zijn boekhouding.
De kans dat je zanger componist Benny Sings niet kent is er zeker. Maar de kans dat je zijn muziek wel vaak hoort is veel groter. Benny Sings is een “performing artist” maar het grootste deel van zijn activiteiten bestaat uit het schrijven voor andere artiesten (collabs) of voor synchs (muziek voor commercials, tv, film). De act/artiestennaam Benny Sings houdt hij wel aan, ook voor zijn eigen branding.
Benny Sings werkt met een duidelijk aantal partijen. Allereerst manager Jochem Tromp van Soepermarkt: die komt met ideeën, geeft richting aan de carrière en gaat uiteindelijk ook achter de centen aan. “Hij geeft me zelfvertrouwen als ik dat nodig heb, maar met hem kan ik ook bespreken wat ik wel en niet moet doen. Zo was er een aanvraag voor een collab met een artiest die ik eerst geheel niet zag zitten, hij pushte me het toch te doen. Het nummer wat we maakten werd een groot succes.”
Daarnaast Dox: die zowel label, boeker en publishing doen. En hier en daar een mooie synch regelen. “Ze hebben een waaier aan contacten en partners. En hebben me ook geïnspireerd voor mijn werkzaamheden. Bart Suer van Dox heeft me ingepeperd vooral heel erg veel muziek te schrijven, want aan rechten verdien je dan het beste.”
Verder werkt Benny Sings vaak samen met synch bedrijf Sizzer: hiervoor maakt Benny Sings veel muziek in opdracht. Zij doen dan ook de publishing voor de muziek die hij voor dit bedrijf maakt.
Benny Sings noemt als eerste ook Buma Stemra: begrijpelijk, want voor hem de grootste inkomstenbron. In de volgende blog meer daarover. En als laatste, daar is ie weer: de boekhouder.
https://www.youtube.com/watch?v=gEGQWj0FLs4
Benny Sings ism Franse artiest DATA voor Citroën commercial
Mark Oomen van Afrofunk band Zitakula is niet zo’n DIY’er. Hij gelooft er niet erg in: “Laat iedereen doen waar hij goed in is, dat werkt toch veel efficiënter?” De achtkoppige band bestaat al enige jaren, maar maakte de afgelopen jaren een flinke doorbraak. Ze stonden met de infectious brand of funk, afrobeat and tropical grooves op grote festivals in binnen en buitenland. En dat vooral dankzij de boeker Radar Agency.
“Radar Agency is erg betrokken en zijn eigenlijk meer dan een boeker. Ze geven ook advies, live coaching en vervullen bijna sommige managementtaken. We hebben duidelijk betere boekingen gekregen dankzij Radar. Veel vaker op het hoofdpodium, en ook op betere festivals. Bijvoorbeeld Valkhof Festival, bij de vierdaagse in Nijmegen. Staan we opeens voor 6000 man te spelen! Maar ook Wicked Jazz Sounds Festival, Zwarte Cross en ga zo maar door.”
Er staat een cd release aan te komen begin 2017 (noteert u alvast: 20 april 2017), daarvoor wil Mark wel in zee gaan met iemand voor PR, de offertes zijn al aangevraagd. En wie weet een plugger, maar dan moet hij of zij ook veel weten van online promotie. En liefst ook een label, alhoewel daarvoor nog geen concrete plannen voor zijn.
Geen gelover in DIY dus, toch doet Zitakula nog wel veel zelf: management, financiën en tourmanagement. Meestal verdeeld over de bandleden.
Vijf verschillende artiesten, wat kunnen we concluderen?
1: Zorg dat je samenwerkt met iemand die je goed kan adviseren en coaching kan bieden. Liefst iemand met een flink netwerk en veel kennis van de muzieksector. Het lijkt niet zoveel uit te maken of dat nou een boeker, label, manager of zelfs een stichtingsbestuur is.
2: Huur iemand voor specifieke promotie per project in.
3: Ga verder als DIY’er net zover je er zelf zin in hebt, en besteed andere zaken per activiteit uit. Als DIY artiest is het goed om te weten waar je krachten liggen en om hulp in te schakelen wanneer dat nodig is.
4: Regel een goede boekhouder
5: En ben je zelf een goede boekhouder of promotor: gefeliciteerd, er is werk aan de winkel!
Over een paar weken deel twee: waar verdienen deze artiesten aan?
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks