Meer Geld van Buma Stemra? Dit moet je weten…

5 januari 2022

Meer Geld van Buma Stemra? Dit moet je weten…

door | jan 5, 2022 | Muziekbusiness

Hoe zorg je ervoor dat je als componist of songwriter meer geld krijgt van Buma Stemra? Zijn er slimme manieren om je driemaandelijkse afrekening een beetje hoger te laten uitvallen? Ja, die zijn er! Hieronder enkele must-know tips.

 

Goed nieuws in barre muziektijden: Buma Stemra bestaat nog! Podia en festivals zijn natuurlijk nogal dicht, dus dat levert weinig Bumageld op. Maar: omdat muziek op nog wel wat meer plekken klinkt, kan je eind maart mogelijk toch nog wel wat verwachten van Buma Stemra.

 

En misschien ook nog wel wat naburig rechten gelden van Sena of Norma, maar daarover in een volgende blog.

 

Meer Buma Stemra dus!

Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk geld voor je auteursrechten krijgt? Als componist of als publisher? We hebben enkele tips op een rijtje gezet. En we waarschuwen meteen maar: daar staan een paar slinkse, bijna-illegale trucs bij. Als dat zo is schrijven we het erbij en dat je het vooral niet moet doen.

 

Geen idee wat Buma Stemra doet? Check dan deze link. Geen idee wat auteursrechten zijn. Dan… ehhhh… ga er een dagje onderzoek naar doen.

 

 


1: Creatieve input? Vraag om mee te delen als composer

Een compositie is natuurlijk allang niet meer alleen maar melodie en tekst. Veel meer mensen kunnen een bijdrage leveren aan het “essentiele creatieve idee van een muziekwerk”. Denk aan die hele ingenieuze beats, of die speciale geluiden. En daarmee ben je dan dus ook medecomponist en zou je moeten meedelen in Buma Stemra gelden.

 

Dus: als jij van mening bent dat je belangrijke creatieve input hebt bijgedragen aan een song, ook al is het geen melodielijn of tekst, probeer dan te bewerkstelligen dat je meedeelt als medecomponist. Al is het maar een paar procent. Doe dat voordat een werk wordt aangemeld bij Buma Stemra.

 


2: Nieuw werk gelijk aanmelden

Ja, dat is belangrijk. Buma Stemra zelf noemt het zelfs de allerbelangrijkste tip. Als je een werk pas aanmeldt als het al enige tijd uit is, wie weet zelfs enig succes heeft gehad, dan kunnen inkomsten gemist worden. Dus: nieuw werk, gelijk aanmelden. Is tip nr 4 ook meteen niet meer nodig!

 


3: Publisher in buitenland

In principe int Buma Stemra ook je buitenlandse auteursrechtengelden, via de buitenlandse “Buma’s”. Maar… in sommige landen is het handig als een lokale partij wat druk uitoefent.

Eén van de taken van een goede muziek-publisher is het zorgen dat je rechtengelden zo volledig mogelijk betaald worden. Dus: controleren van Buma overzichten, aan de bel trekken als er iets ontbreekt. En ook: sub-publishers in het buitenland aan het werk zetten als je in een bepaald land een hit hebt. Heb je bv een hitje in Chili, zonder lokale Chileense sub-publisher krijg je je rechtengelden niet zo makkelijk.

 

Santiago de Chile, hoofdstad van Chili

 

Dus: publishing deal tekenen? Zorg dan dus dat jouw publisher a) een geweldig systeem heeft om Buma-staten te controleren, en b) een mooi internationaal netwerk heeft.

 


4: Nieuwe songs verkleden als oude song

Soms speel je een gloednieuwe song, die je nog niet hebt aangemeld bij Buma Stemra. Misschien ook wel nooit gaat aanmelden als ‘ie tegenvalt! Zet dan op je setlist een song die je die avond niet speelde, maar al wel hebt aangemeld. Die song neemt dan voor dat concert even de plaats in van je nieuwe song.

 

Pas op!! Dit is niet helemaal zoals het hoort!! Veel beter meld je je nieuwe song wél meteen aan.

 

 

 

https://vimeo.com/661911395

 


5: Fingerprinting

Als Buma Stemra een soort vingerafdruk van je compositie heeft, kunnen ze veel makkelijker en beter achter je gelden aangaan. Op dit moment alleen met openbaarmaking via radio en tv, maar steeds meer ook bij dance-festivals.

 

Die vingerafdruk is op basis van de opname van je stuk (de “commerciele release” dus). Lever die aan! Zijn er andere versies in omloop? Lever ook aan! Dat kan dan onder hetzelfde werk, met een alternatieve titel (“The Christmas Version”).

Heb je nog geen opgenomen versie, bv omdat je een nieuwe track vooral live uitvoert? Je mag ‘m ook later aanleveren, zodra je die opname wel hebt.

 

Maak je electronische muziek, of muziek die vooral op dance festivals klinkt? Meld je werk dan ook aan bij DJ Monitor, want daarmee werkt Buma Stemra samen voor gelden uit de dance scene.

 


6: Schimmige co-composerdeal

Dat betekent: probeer artiesten of componisten met wie je samenwerkt over te halen om jou als medecomponist te gedogen. Ook als je helemaal niet meeschreef. En vooral: je dan als medecomponist registreren bij Buma Stemra.

 

Bekend voorbeeld: de niet altijd geheel eerlijke platenbons Morris Levy dacht in de jaren 70 dat het wel leuk zou zijn om te delen in de opbrengsten van de Diana Ross hit Why Do Fools Fall In Love. Echt heus, geweldig nummer hoor, maar Morris Levy heeft er geen noot aan bijgedragen. Maar dankzij enige maffiose druk uitoefenen wist hij toch te delen in auteursrechten.

 

De credits van Why Do Fools Fall In Love, incl. M Levy

 

Nog een leuke: NY-Times journalist Ian Urbina probeerde dit trucje op een slinkse wijze. Hij benaderde een songwriter persoonlijk en vertelde dat hij bezig was met een uniek boekenproject in samenwerking met songwriters. Alhoewel de songwriter toch echt zijn eigen liedjes schreef vond Urbina het toch een soort samenwerking, dus gerechtvaardigd dat zijn naam onder de liedjes stond als co-composer. Het was toch een samenwerking? Urbina bleek dat verzoek niet aan één, maar aan honderden liedjesschijvers te hebben gedaan. Dat boek kwam er nooit, die liedjes wel. En Urbina hoopt op veel auteursrechtengelden.

 

Dit is natuurlijk totaal niet de bedoeling: je hoort pas mee te delen in auteursrechtengelden als je een van de auteurs bent, en anders niet. Dus… niet doen!

 

Zo… hierbij dus enkele tips voor meer Buma Stemra geld. Hoop dat je er wat aan had. Heb je betere of andere tips? Reageer!

 

Over paar dagen op deze site zelfde soort tips, maar dan voor naburig recht.

 

Er komen een paar leerzame en contactrijke Music Motion events aan begin 2022.

Music Pitch Webinar – Verdienen aan Online. Over muziek voor media maken, audio design, verdienen aan livestream concerten. En wat meer inspiratie. Dinsdagmiddag 18 januari. Check deze link.

Muziek te Koop – Geschiedenis van de platenbusiness. 2 lesavonden over de opkomst van de platenbusiness, muziekdeals, muziekrechten, streaming. Incl certificaat. Donderdagavonden 1 en 15 februari. Check deze link.

Zwarte Zwaan meeting – gratis netwerkbijeenkomst musici / muziekprofessionals. De tweede editie, in uurtje wat nieuwe mensen leren kennen. Nu met thema: creatieve samenwerkingen. Donderdagmiddag 3 februari. Check deze link.

 

Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Heb jij commentaar? Of andere ideeën? Reageer op deze blog, laat van je horen!

1 Reactie

  1. Ricky van Breugel

    (aan redactie/moderator graag deze, ipv de andere met foutjes, plaatsen als t mag:} deze tips zijn best wel relevant alleen punt 6 had van mij wel mogen worden weg gelaten! ik vind het gênant en vaak moeilijk om over te praten maar ik ben juist door veel van dat soort trucjes zelf vaak misbruikt geweest. het is alsof u met punt 6 een soort cursus voor “inbreken in een huis doe je zo!” optie afgeeft waar in mijn optiek de muziekwereld omcirkeld door platenmaatschappijen en uitgevers die het vooral doen om winst en nièt perse voor de godsgratie van de artiest zijn carrière beloop. alleen al de gemaakte winsten op fysieke roterende geluidsdragers , wanneer je daar diep in zou graven gaat het steeds meer weg hebben van human traffic (mensenhandel). als artiest moet je al op zoveel letten dat als je er boven op zou moeten blijven gaan zitten je meer een advocaat Weski gebezigd bent dan nog langer een pianospelende Wibi. Ik zou er uit eigen ervaring een boekje over open kunnen doen wat er al lang scheef gaat, maar vrees dan meteen voor mijn leven of minstens mijn carriere !!!! anyway, gouden tips voor de rest, vooral wanneer je ze preventief inzet. veel van deze dingen zullen een hoop mensen wellicht nog nooit hebben gelezen en dat is waar vaak zo erg van geprofiteerd wordt door je op een dwaalsppor te laten zetten, en voor je het door hebt is de vogel alweer gevlogen. voorkomen is beter dan genezen en voorlichting is dan alles

    Antwoord

Laat een reactie achter voor Ricky van Breugel Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen