Meer Optreden, Meer Opbrengsten: Verslag Music Pitch

11 juni 2018

Meer Optreden, Meer Opbrengsten: Verslag Music Pitch

door | jun 11, 2018 | Geld verdienen

Trucs om meer betaald te krijgen voor optredens, daar zochten we naar tijdens deze editie van Music Pitch. Gelukkig, dankzij de aanwezige gasten uit de muziekbusiness vonden we die ook. Bijvoorbeeld hoe je meer kan loskrijgen bij een podium. Maar ook hoe je ervoor kan zorgen dat bezoekers meer betalen voor je concert. Allemaal netjes binnen de grenzen van de wet natuurlijk, maar ook weer niet te braaf. En we hadden het ook over de deals en natuurlijk… over de liefde.

Zoals altijd bij Music Pitch in de Tolhuistuin, ook deze editie weer enkele key players uit de muziekbusiness, 2 optredens en vooral ook een geanimeerde napraat-borrel. Wederom een flink volle bak, ook deze editie was enkele dagen voor showtime uitverkocht.

Music Pitch is een samenwerking tussen Entertainment Business, Gigstarter, Tolhuistuin, Eventbrite en Music Motion.

Het gaat goed!

Cijfers van koepelorganisaties zoals VNPF en VSCD bewijzen het: ook de live sector heeft de wind in de rug. Zelfs de betaling aan artiesten neemt toe. Aldus de cijfers. Maar wordt dat ook in de sector zo gevoeld? Manager Ronald de Bas van 8Ball Music trapte Music Pitch af. Ronald doet het management van onder meer Miss Montreal en Vinchenzo. “Festivals betalen het beste”, aldus Ronald. De reguliere podia en theaters betalen een stuk minder. Ronald noemde wat cijfers, en helaas, we gaan ze hier niet herhalen.

En boekers? “Ja die zijn erg nuttig, en die zijn hun 20% meer dan waard.”

De deal is liefde

Boekers Roel de Rooij (Radar Agency) en Rico Neeter (AT Bookings en Popronde) kennen elkaar goed; de één heeft de ander bij AT opgevolgd, die ander was ooit de boeker van die één, toen die één nog muzikant was. Het percentage dat een boeker meestal krijgt ligt volgens hun toch wat lager dan wat Ronald eerder zei, namelijk 15%. Maar nog opvallender: de deal tussen boeker en artiest wordt zelden in een contract gevat. Het is een mondelinge overeenkomst, op elk moment ook weer te beëindigen. Rico over Roel: “Hij was ooit mijn vriendin, er moet echt wederzijdse liefde zijn. En met mijn vriendin maak ik ook geen contract”. Roel: “Hoe meer de artiest doet, hoe meer de boeker doet, hoe meer de artiest weer doet. Je steekt elkaar aan.”

Erik de Kuyper van online boekingsbureau Gigstarter: “iedereen kan zich bij ons inschrijven, maar wij verdienen aan de artiesten die extra diensten afnemen, de zogeheten Gigstarter PRO artiesten.” Erik benadrukt: zorg dat je profiel goed in elkaar zit op Gigstarter. Goede live beelden zijn daarbij essentieel. En inderdaad: bedrijfsfeesten en tribute bands (vooral die combinatie) doen het erg goed.

De trucs

En hoe kan je nou zorgen dat jij voor je optreden meer betaald krijgt. Boekers moeten dat toch weten?! In het begin moesten we er een beetje naar vissen, maar de tips kwamen er dan toch.

1 Regionale exclusiviteit

Het podium hoopt natuurlijk al je fans binnen te krijgen. Dat lukt een stuk beter als je in een bepaalde regio niet heel vaak optreedt. Dus: als jouw optreden het enige is in een bepaalde regio, heeft het podium een zogeheten regionale exclusiviteit. Daar kan je wat meer voor vragen.

2 Reiskosten

Stel: de afspraak is dat je je reiskosten in rekening mag brengen. Dat je een OV abonnement hebt komt goed uit, want dan zijn er dus geen reiskosten. Fout! Breng de kosten in rekening over het aantal gemaakte kilometers, en kijk daarbij niet naar je persoonlijke omstandigheden. Dus: in rekening brengen.

3 Geluidsinstallatie en meer

Lever je extra diensten? Bv een geluidsinstallatie? Of ter plekke dat je het podium helpt met de techniek? Breng het in rekening. We hoorden in de pauze: “voor een optreden in een sjieke galerie nam ik een kleine installatie mee, daarvoor rekende ik €150 extra.” Ook hierbij: dat je die installatie reeds in je bezit hebt doet er niet toe.

4 Check andere artiesten

Kijk even welke artiesten eerder in deze venue optraden en vraag ze wat zij kregen. Natuurlijk: doe dit op een slimme manier en met discretie enzo, maar gebruik het wel in je onderhandeling.

5 Check de costing

Ofwel: de begroting van jouw optreden die de zaal maakt. Als je deelt in de recette wil het wel eens voorkomen dat een zaal allerlei kosten aftrekken van de inkomsten alvorens jouw deel te berekenen. Sommige van die kosten zijn onterecht: heb je echt €150 aan catering opgedronken met je bandleden? Heeft dat podium echt €200 aan promotie gemaakt?

De meningen waren er een beetje over verdeeld of je dit vooraf of achteraf moet doen. Ons lijkt beter: vooraf.

De autoharp en het café

In het publiek ook enkele best practices. Rekent u even mee…

Pitcher Annelies Jonkers zong en begeleidde zichzelf op haar autoharp. Zij treedt graag op straat op en dat levert ongeveer €50 per uur op. Ze treedt net zolang op als ze zin heeft, maar dat kan maximaal 5 uur worden. Tip voor straatoptredens: de hoed voor giften noem je natuurlijk de “2 euro hat”.

Bezoeker Erik Kruiselberg is zanger van het Nederlandstalige volkse lied. Hij treedt op in cafés (minimaal €200 per optreden) en op privé feesten. Die laatsten kunnen tot ong. €800 opleveren. En daarvan heeft hij er meerdere per maand.

Info over je bezoekers

Als je je eigen events organiseert, kan je ook je eigen ticketing doen. Dat heeft een enorm voordeel: je krijgt dan ook alle informatie die je bezoekers geven tijdens het kopen van een kaartje. En die informatie kan je weer gebruiken in je promotie. Als het podium de ticketing doet, dan blijft die informatie bij het podium.

Manager Ronald: “Maar ik denk dat partijen als MOJO echt wel afspreken met een venue dat ze die ticketdata willen hebben. Voor kleinere partijen wordt dat moeilijker, maar ik zou er zeker om vragen. Data is steeds belangrijker.” Wat mag je allemaal doen met de data van je bezoekers nu die nieuwe AVG wet er is? Check deze info.

Aanwezig ook Jasper Dijkstra van ticketbedrijf Eventbrite. “Heel simpel, als je de email adressen krijgt van je bezoekers kan je die nog eens mailen. Maar je weet bv ook waar je bezoekers vandaan komen, en die info kan je weer gebruiken bij je volgende optredens”, aldus Jasper.

De beste ticketprijs

Volgde een kort college van Jasper over value-based pricing. Hij legde uit hoe je met slimme prijsstelling bezoekers meer voor je concert kan laten betalen. Een paar voorbeelden: bied een premium ticket aan, en doe daar dan enkele extra’s bij. Bv vroegere entree. Je echte fans betalen het graag. En andere bezoekers vinden je normale prijs dan opeens een stuk redelijker als ze ‘m vergelijken met die premium prijs.

Er zit een hele psychologie achter prijsstelling: zo blijkt het dat als je 2 of 3 prijzen rekent die een heel klein beetje verschillen, mensen veel makkelijker kunnen kiezen en dus makkelijker een ticket kopen.

Onsympathiek? Niet onsympathieker dan gratis of te goedkoop van muziek genieten.

We plaatsen binnenkort in samenwerking met Eventbrite hier een blog over. Maar check alvast deze link voor nog meer tips.

Meer weten over betaling? Dus: wanneer stuur je een factuur, hoe zit het met de artiestenregeling, hoe je omgaat met cash betalingen? Check deze blog over 5 manieren om betaald te worden en deze blog over de artiestenregeling.

Liefde, muziek, drank, cd’s!

Natuurlijk hoort er live muziek bij Music Pitch. Annelies Jonkers zong en speelde haar reeds genoemde autoharp. En het nieuwe popduo Standaard bracht dé zomerhit van 2018: De zomer is van ons.

Aan het einde van deze editie dook de liefde weer even op. Boekers en managers benadrukten dat ze echt niet alleen kijken naar de fanbase van artiesten voor ze ermee in zee gaan. En sommige managers doen zelfs een soort opstartperiode met een artiest zonder een vergoeding. Kijken of het klikt, of er wederzijds iets moois ontstaat.

Met die mooie gedachten begon de borrel. Er werd nog lang nagepraat, en de nodige cd’s wisselden van eigenaar.

We nemen even een zomerstop, maar na de zomer is Music Motion terug met nieuwe edities M-Bizz en Music Pitch. We houden je daarvan op de hoogte! En trouwens, we zien je ook graag bij de Sunday Sounds middag op 12 augustus, die wij mede-programmeren. Gratis en voor niets, een paar showcases van artiesten. En natuurlijk gezellig even bijpraten!

Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden, directeur van Music Motion. Foto’s door Sjorensley Regales en Maartje Brinkman.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen