De eerste Music Pitch in de IJ-zaal van Tolhuistuin: het zat bomvol, we hoorden veel over geld verdienen met optreden, rechten, commercials en zelfs over muziek in winkelketens en natuurlijk over het eten van eendentongen. En er werd flink ge-speed-date. Oh, en ook nog 3 goede pitches.Dit waren enkele zaken die wij interessant vonden…
Ja, de eventmarkt trekt aan
En dus ook de optredens op besloten events. Oprichtster Willemijn van der Hussen van Blue Luna organiseert voor grote bedrijven vele events. Zij vertelde dat na de crisis dit soort events wel iets anders vraagt van artiesten. Namelijk: meer inhoud. Voorbeeldje: Typhoon heeft een mening over inclusiviteit (ofwel: tegen rascisme), het is dan fijn dat hij ook daar iets mee doet tijdens het event. Bij bedrijfsevents gaat het dus ergens over tegenwoordig, alleen drinken en meezingen is niet genoeg. Als artiest moet je dus ook iets toe te voegen hebben, en daarover creatief meedenken met de event-organisator. Verplaats je in de opdrachtgever! En wees niet coverband nr. 20!
Moet je al een bekende naam hebben voor dit soort events? Absoluut niet, ook beginnende artiesten zijn van harte welkom.
Okee, maar hoe wordt je daarvoor dan betaald? Beter dan op reguliere podia. We moesten even aandringen bij Willemijn, maar: €350 per muzikant per optreden is wel het minimum. Dat wordt meer, en soms heel veel meer, als je naam bekender wordt. Hoe zit het bij kleinere events? Tom van der Velpen (Gigstarter) was ook aanwezig en vertelde hoe zij artiesten helpen aan concerten voor deze markt: “we zien vele aanvragen van kleine en middelgrote bedrijven voorbijkomen. Het is belangrijk om als artiest mee te denken, want in deze sector zijn vaak relatief onervaren boekers.”
Nog een tip van Willemijn: “In een artiestenbio ben ik niet zo geïnteresseerd, wel in een filmpje over jezelf”.
En de synchmarkt is aan het veranderen
Al enige tijd populair onder muzikanten: je muziek onder een commercial krijgen. Deze business draait goed. Maar er zijn ook nieuwe ontwikkelingen. Ilana Goldstoff van Sizzer Amsterdam vertelt hoe on line commercials iets nieuws toevoegen aan de synch business. “On line video’s mogen vaak wat langer duren, dus is daar meer plek voor muziek”. En moet de muziek prettig klinken, een vrolijke stemming veroorzaken? Nee, verzekert Ilana ons, echt alle muziek kan geschikt zijn, ook metal, ook klassiek en ook jazz. Maar: teksten over dood, gebroken harten, drugs, wapens, daar zit niemand op te wachten in de synch business.
Hoe komt zij aan haar muziek? Natuurlijk, door te zoeken op Spotify, Youtube en andere hoeken van het internet. Maar ook via publishers of bands, muzikanten die zij persoonlijk kent. Het geld? Moeilijk een bedrag op vast te pinnen. Maar toch: de bedragen lopen van 1500 voor een mini syncje van een onbekende band voor een online filmpje tot in de miljoenen voor een wereldwijde campagne van een grote artiest kan lopen.
Eendentongen, rechten en winkelketens
Ook aanwezig: Koen Brouwer, artiest en ondernemer. Hij zit in de popbands Julius en Casual Casino, is een van de mannen achter oordopjesmerk Thunderplugs en, jawel, organiseert ook events. Met Julius toerden ze diverse malen door China, scoorden daar zelfs een dikke hit. Door alle projecten over muziek te laten gaan rolde het ene project soms vanzelf uit het andere. Smakelijke verhalen over China! Bijvoorbeeld over wat er gegeten wordt in China.
Boris Boom richt zich met Kollekt.fm op muziek in winkelketens en zoekt vooral mensen die een flinke kennis en netwerk hebben in een specifiek genre. Die koppelen ze aan winkelketens, ze deden dat al met enkele koffie-zaakjes. Joey Cramer van NORMA legde kort uit dat geld voor naburige rechten vaak ligt te wachten op de muzikanten. Je muziek komt op tv, je live concert wordt uitgezonden. De naburige rechterorganisaties betalen je graag, maar je moet dan wel aangemeld zijn. En rakenDra Smit van vakbond Ntb vertelde over de stand van zaken in de poppodia.
Drie pittige pitches, van singer songwriter Guido Schaake, een a-capella pitch van hiphopformatie Soultrash en popband Mundopark gebruikte zelf een middeleeuwse dia-projector.
De IJ-zaal van Tolhuistuin was daarna het terrein voor de speeddate, voor contacten leggen en vooral verder praten. Het bleef nog lang onrustig…
Volgende Music Pitch gaat over De Nieuwe Muziekpromotors, datum: maandagavond 10 april. Meer info volgt nog, maar Check alvast het Facebook event.
0 reacties