Music Pitch On the Radio: de macht bij de luisteraar

6 december 2015

Music Pitch On the Radio: de macht bij de luisteraar

door | dec 6, 2015 | Geld verdienen

Welke ontwikkelingen zijn er gaande in radioland? Hoe verschillen commerciële zenders van publieke en kleine zenders van de grotere? En wat betekent dit voor de ambitieuze artiest? Tijdens Music Pitch in een volle studiozaal in Pakhuis de Zwijger gingen sleutelfiguren achter Radio2, Radio538, FunX en IndieXL op deze vragen in. Thimon Schellevis, radiodocent van Inholland, voorzag ze van commentaar. 

Music Pitch is een programma van Pakhuis de Zwijger, Music Motion, ism Sennheiser.

Visual radio
De tijd van gewoon een tv-camera op de dj richten en het dan visual radio noemen is voorbij. “Enige tijd geleden stopte de BBC met visual radio; het was eigenlijk gewoon slechte tv”, aldus Arjan de Ruiter, manager muziek bij onder andere Radio2. Je moet dus meer doen. Schellevis: “Je laat bijvoorbeeld clips zien of andere content die tijdens een programma relevant is en echt iets toevoegt voor de luisteraar”. FunX richt zich op de “urban” doelgroep in de grote steden en gaat nog verder met online activiteiten. Eric van Holland, muziekredacteur bij het station: “Bij ons ligt de nadruk op online. Dus we maken ook grappige filmpjes met artiesten of starten maatschappelijke discussies via de website. Alles om onze doelgroep te betrekken bij FunX.”

Contact met luisteraar
Voor alle stations geldt: probeer contact te leggen met de luisteraar, op nieuwe manieren. Dat gebeurt dan ook online en offline. Radio538 organiseert vele events en is partner bij festivals en concerten. Ook gaat 538 meer doen met streaming. Dave Minneboo:”We denken aan playlists van 538, of misschien wel een wat innigere samenwerking met streamers. Op die manier kunnen we dan ook het contact met de luisteraar versterken”. IndieXL richt zich op indie-pop en besteedt veel aandacht aan Nederlandse muziek: wekelijks 10 tot 15 nieuwe Nederlandse nummers op de playlist. De bandjes en artiesten die ze uitzenden, zijn ook hun publiek. Kortom: ze netwerken stevig in de Nederlandse bandjesscene en zijn vaak aanwezig bij concerten en events.

Publiek, commercieel, groot, klein
Publieke omroepen hebben minder speelruimte om nieuwe activiteiten te ondernemen, omdat ze gebonden zijn aan de voorwaarden van het commissariaat van de media. Vooral activiteiten buiten de media is minder mogelijk. Een relatief kleine publieke omroep als FunX bewijst dat ze online wel veel kunnen. Bij commercieel station Radio538 is dus veel meer mogelijk. En IndieXL mag alles, maar leunt grotendeels op vrijwilligers en is beperkt in haar middelen om nieuwe activiteiten te beginnen.

20151130_173819_resized

Pitchwinnaars Woof Woof Ridicule met de gewonnen Sennheiser mic

Kansen voor artiesten
Veel plek voor nieuwe muziek op de playlist is er niet bij Radio2 of Radio538. Ongeveer 4 of 5 nieuwe nummers per week. “Dat 538 weinig voor Nederlandse muziek doet, klopt niet”, aldus Dave. ”We nemen veel nieuwe dance op in onze playlist. Bands zoals Kensington, die eerst groot worden op 3FM, krijgen een nog groter publiek als wij ze ook programmeren.” En het helpt als je een clip hebt die past bij de online activiteiten van 538 of past bij de festivals die ze organiseren. Bij FunX en IndieXL is meer mogelijk. “Heb je al wat followers, pas je bij de community van FunX en heb je ook nog goede ideeën over wat je kan doen, dan horen we graag van je”, aldus Eric. Hetzelfde geldt voor IndieXL: “We draaien niet alles maar staan erg open voor nieuwe Nederlandse muziek, we zoeken zelf actief naar de beste bands.” Advies van Arjan de Ruiter: “Zoek als artiest eerst uit welk station bij je past en benader die op een manier die bij ze past. Ga niet met een schot hagel schieten, dat gebeurt nog te vaak en werkt averechts.”

De plug anno 2016

De magische woensdagmiddag is er nog steeds: de beruchte plug. En hij blijft ook bestaan, alhoewel de radiomannen verschillen van mening over de eeuwige vraag of nummers op cd of digitaal moeten worden aangeboden. Toch gelden volgende de regels voor de plug nog steeds.

  • Zelf pluggen kan, maar dan moet je wel over een olifantenhuid beschikken, wees klaar voor stevige kritiek
  • Een plugger kent de smaak van de dj’s en weet dus welke dj’s mogelijk open staan voor jouw muziek. Maar een garantie voor succes is er niet.
  • Kom met één track die je wilt promoten, niet met een ep’tje met meerdere meerdere nummers.
  • Verdiep je in het station voordat je gaat pluggen.
  • Buiten de plug je muziek onder de aandacht brengen? Liever op de centrale plug als het gaat om de grote jongens Radio2 en Radio538. FunX kan je ook daarbuiten benaderen. IndieXL draait het soms zelfs om: ze zoeken zelf de artiest op!
20151130_173252_resized

Radioman Dave Minneboo van 538 probeert het bierorgel uit

Radiomacht?
“Ik heb niet zoveel met macht: radio is maar één kanaal, daarnaast is je succes ook afhankelijk van je live optredens of tv-exposure”, aldus Arjan van Radio2. “De echte macht ligt bij de luisteraar”, aldus een eveneens bescheiden Dave. Schellevis: “Alles draait om steeds directer contact met de luisteraar. Maar radio blijft belangrijk en een machtig medium, of het nou online of offline is”

Zoals bij elke Music Pitch: 4 muzikanten mochten een korte pitch doen voor hun muziek. De winnaar dit keer: Woof Woof Ridicule die de bezoekers en gasten trakteerden op pittige electro muziek en ook nog een bier orgel. Zij gingen er met de Sennheiser mic vandoor .

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trending

Opkomende evenementen