Hoe zit dat nou precies met playlists, je muziek op Spotify zetten, nieuwe streamingdiensten? De rol van labels en natuurlijk het geld voor streaming? Netwerkbijeenkomst Music Pitch in de Tolhuistuin had als thema Streaming Streaming Streaming! en het zat bomvol. Vijf sprekers met hun eigen specialisme in streaming, kritische vragen uit het publiek en twee prettige pitches. Oh ja, natuurlijk een geanimeerde netwerkborrel achteraf.
Music Pitch is een samenwerking tussen Music Motion, Entertainment Business, Gigstarter en Tolhuistuin.
Dit waren enkele zaken die we hoorden…
De deals
Wie dacht dat de rol van het label uitgespeeld is, heeft het mis. Professionele labels werken samen met bedrijven als FUGA die zorgen voor distributie op de verschillende streamingdiensten. Ja, dat kan je, zonder label, ook doen via Songflow of vergelijkbare diensten. Maar FUGA kan door zijn marktpositie met vele grote label klanten mogelijk een betere deal onderhandelen met streamingsdiensten.
Of eigenlijk: de deal die het label sluit wordt beter. Wat er uiteindelijk naar de artiest gaat is een kwestie van onderhandeling tussen artiest en label.
Dus even naar de KVK, jezelf aanmelden als label en daarna meteen een FUGA deal sluiten? Nee helaas: “We letten bij FUGA wel echt op de professionaliteit van de labels waar we mee werken. Dus we checken wat voor artiesten ze hebben, wat voor releases”, aldus Jacky van den Munckhof van FUGA.
Overigens: FUGA is geen monopolist, concurrenten zijn Kobalt of Orchard, met vergelijkbare diensten. Ze hebben de technologie om muziek te plaatsen op streamingservices en kunnen betere deals krijgen juist omdat ze voor veel labels werken. En helpen ook met promotie.
Sebastien Lintz van onder meer Revealed Recordings werkt voor zijn releases, vooral EDM, samen met FUGA. FUGA int dus het geld, en betaalt dat aan zijn label. Helaas: de deals tussen FUGA, streamingservices en labels, daar hoorden we weinig concrete cijfers over. Natuurlijk omdat ze per deal erg verschillen. Jammer, geen verrassing.
We hoorden wel wat percentages als het gaat om royalties: een major label betaalt tussen de 20% – 25% uit aan de artiest, een indie (of klein-) label een hoger percentage. OK, grote namen krijgen een hoger percentage.
Auteursrechten
Daarnaast zijn er natuurlijk de uitbetalingen voor auteursrechten. Die gaan, zoals u weet, in Nederland via Buma Stemra. Harm Groustra: “met de meeste streamingplatforms hebben we een overeenkomst bereikt, en die betalen ons dus. Op dit moment zijn we hard bezig met Facebook. Met bijvoorbeeld YouTube hebben wij ook al jaren een overeenkomst, maar hopen we binnenkort een betere deal te presenteren.
Buma Stemra heeft natuurlijk de auteurswet in de hand, toch moeten ze deze organisaties met argumenten overtuigen dat betaling nodig is. Harm is positief: “Facebook en Youtube zien steeds meer in dat ze wat moeten bijdragen.”
De inkomsten die Buma Stemra binnenhaalt voor online nemen flink toe. Was het in 2016 nog ong 14 miljoen euro, vorig jaar was het al rond de 20 miljoen. Maar, aldus Groustra, “het wordt dus meer, maar is nog steeds minder dan betalingen via de labels, dus de royalties”.
Nog twee tips van Harm Groustra: “Om Buma Stemra inkomsten via Youtube te krijgen dien je wel de ads aan te zetten bij je video’s. Daarnaast kan het zeker handig zijn om je muziek via een music partner zoals de grote platenlabels of FUGA op YouTube te plaatsen. Zij hebben de mogelijkheid om een ‘reference file’ te uploaden, waardoor je muziek sneller herkend wordt in hun Content ID systeem. Dit kan er weer voor zorgen dat je meer betaald krijgt.
De promotie
Promotie via streamen, dan gaat het al gauw over playlists. Sebastien Lintz legde uit dat er eigenlijk twee soorten playlists zijn, de Spotifys eigen playlists en de 3rd party playlists. De Spotify playlists worden gemaakt met hun eigen curatoren. Daar kan je proberen tussen te komen, maar zit je bij een label met de connecties , dan stijgen je kansen aanzienlijk.
Maar de 3rd party playlists worden gemaakt door mensen buiten de streamingdienst.
“Je moet echt een beetje detective spelen om achter die playlists te komen, en als je er dan één gevonden hebt die naadloos bij jouw muziek past, moet je met een persoonlijke aanpak proberen erop te komen”, aldus Sebastien. Dus: playlist maker vinden, contact mee opnemen en proberen te interesseren voor jouw muziek.
Als je bij een label zit die een deal heeft met FUGA, dan helpt FUGA ook met de promotie. “We gaan voor elke release opzoek naar passende playlists en potentiële nieuwe fans. We hebben een aantal tools om te kunnen achterhalen vanuit welke landen Spotify playlists worden gecureerd. Soms vinden we aan de andere kant van de wereld een playlist die prima aansluit bij bepaalde muziek. Dan gaan we met die lokale playlist-editors in gesprek”.
Bij Spotify zijn aparte formulieren om een track aan te melden voor promotie. “Doe dat bijtijds, liefst eigenlijk al zodra het nummer net af is, want later kan je die data altijd nog wijzigen met meer details zoals een release datum”, aldus Sebastien.
Om je kansen op promotie te optimaliseren, is de metadata die je invoert bij je releases van belang. “Door een product aan te leveren met de juiste metadata zorg je ervoor dat je muziek in bijvoorbeeld het juiste genre wordt opgenomen op Apple Music, Google Play en/of Beatport.”
Interessant punt: Je kunt metadata per land apart aanleveren. Voorbeeld: “In Nederland zouden Kensington of Blaudzun gezien hun nationale successen kunnen worden opgenomen in het Pop genre van de services, terwijl ze voor editors buiten Europa, waar deze bands/artiesten minder hits op hun naam hebben staan, puur op de muziek worden gecategoriseerd onder de genres Alternative en/of Rock.”
Sebastien: Check ook even deze link. (om je Spotify metadata zelf aan the passen)
De toekomst
Een nieuwe streamingservice is Juke. Komt voort uit onder meer de Mediamarkt en richt zich vooral op radiostations en playlists. Dus: vrijwel alle radiostations kan je makkelijk luisteren via Juke, maar daarnaast vind je er playlists van verschillende curatoren. Ook bijvoorbeeld van bekendheden die niets met muziek te maken hebben.
Jon Hilbrants en Patrick Goldsteen van Juke deelden hun visie op de toekomst van streamen en waarom een initiatief als Juke daarin past. “Streamen moet nog makkelijker worden voor het publiek dat niet zo digi-savvy is, je moet het nog makkelijker kunnen aanzetten, het moet laagdrempeliger dan Spotify”.
En het gaat dan niet alleen om digitale zaken, maar ook om echte hardware. Ofwel een apparaat wat je in de winkel koopt en waartegen je gewoon kan zeggen wat voor muziek je wil horen. De link tussen Juke en Mediamarkt helpt natuurlijk ook.
En dat sluit goed aan bij de visie van Jacky van den Munckhof: “We zien dat, bijvoorbeeld door de komst van Alexa, Amazon’s cloud-based voice service, dat consumenten die voorheen de radio aan zouden zetten binnenshuis, nu door het gemak van een voice controlled speaker, zelf bepalen wat voor artiest/nummer ze willen beluisteren. De upselling vanuit Google en Amazon naar een muziek en/of full-media subscription via deze apparaten is bijzonder effectief. Hierdoor zien we dat een nieuwe “oudere” doelgroep toetreed tot streaming services.”
Music Pitch is natuurlijk geen Music Pitch zonder pittige pitches door muzikanten: Kunstbende winnares Femke Bun speelde met haar akoestische band. En Codarts talent Amanda Collis zong haar eigen nummer L.O.V.E.
De IJ-zaal van Tolhuistuin was daarna het terrein voor verdere ontmoetingen. Het bleef nog lang onrustig…
Volgende Music Pitch gaat over meer verdienen aan optredens, datum 14 juni 2018.
M-Bizz workshop over het Gebruik je muziekdata is op 7 mei 2018.
Verslag door Ewout van der Linden van Music Motion, met medewerking van bovengenoemde gasten.
0 reacties