Muziek maken voor kinderen? Ga werken met onverwachte partners!

19 mei 2021

Muziek maken voor kinderen? Ga werken met onverwachte partners!

door | mei 19, 2021 | Muziekmarketing

Muziek maken voor kinderen… Daar rol je eigenlijk gewoon in, aldus 2 van de gasten bij de afgelopen Music Pitch Webinar. Nou ja, het hielp dat ze zelf kinderen kregen en dat het ze opviel dat de muziek waar die kinderen naar luisterden beter kon. En dan maak je het gewoon zelf!

Een gezellige groep meezoomende artiesten, componisten, radiomakers, 2 labelmanagers en enkele experts die stevig bevraagd werden. Die experts waren: Jan van der Plas van minidisco.nl, theatermuziekmaker Thijs Borsten en Herman Link van kindermuziek.nl en Samba Salad. En DJ’s Mayoni en Arnoud van het nieuwe kinderradio-station Hallo Kids schoven ook aan.

Zoals altijd, veel contacten gelegd, individuele gesprekken en zelfs even een ouderwets verhitte discussie. Maar als je er niet was… Dit viel op:

Geen label, wel een boeker
Jan van der Plas scoorde meerdere kinderhits. Maar had er geen label of publisher voor nodig. Hij legde samen met zijn vrouw zelf contact met kinderdagverblijven, pretparken (het toeval hielp ook een beetje) en het begon te lopen. Maak je kindervoorstellingen? Dan is een boeker wel handig. Bijvoorbeeld PIT Producties.

Artiesten werken graag mee
Het viel Thijs op dat hij vrij makkelijk de medewerking kreeg van toonaangevende artiesten (bv Izaline Calister, Mathilde Santing) bij zijn projecten. “Ze zien projecten voor kinderen niet als bedreiging voor hun overige werkzaameden en vinden het ook wel eens leuk”, aldus Thijs.

Onverwachte partners helpen je verder
De pretparken voor Jan van der Plas, maar kinderboekuitgevers voor Herman Link. “Veel verdiende het niet, de marges zijn bij die boeken erg laag, maar toch kom je ook via die boekenuitgevers weer stappen verder”.

Geld!
In educatie wordt geïnvesteerd, dus is er ook geld voor kindermuziekvoorstellingen. Voor één van de gasten zelfs zijn halve inkomen. En subsidienten zijn ook gevoelig voor het educatie-argument. De bekende fondsen zoals FPK, VSB, PBF subsidieren graag kindermuziek-projecten.
Spotify? Altijd in nevelen gehuld, maar meerdere gasten gaven wel aan dat dat aardig kan oplopen, vooral als er geen label tussen zit, en je zelf dus de masterrechten houdt.

We hadden het ook nog even over lievelingseten en lievelingskleur

En … wat voor muziek moet het zijn?
De DJ’s van Hallo Kids radio hebben een achtergrond bij de Efteling en hebben er onderzoek naar gedaan. “De ouders en grote broers en zussen hebben een belangrijke smaakrol”, aldus Mayoni: “Het moet dus vooral een beetje aansluiten bij de smaak van ouders, broers en zussen”. Jan: “kinderen zijn beginnende luisteraars, maak het niet al te moeilijk!”.

“Bij ons staat het kind altijd centraal, maar daarnaast is de smaak van het hele gezin een belangrijke factor bij het programmeren van een radiozender”

Idealisme vs commerciëlen
En natuurlijk ontspon zich toen een prettige, typisch Nederlandse discussie: moet je niet een beetje een muzikaal opvoedende rol op je nemen? Je zou muzikanten kunnen indelen in de “idealisten” en de “commerciëlen”, maar dat is voor DJ Arnoud te kort door de bocht: “er is toch wel samenwerking mogelijk hoor. Bij de Efteling hebben we zeker wereldmuziek en klassiek. Aangepast natuurlijk, maar kinderen komen er dan toch mee in aanraking. En muzikanten hebben er ook wat aan.”

Ja, natuurlijk: het ging veel dieper over contacten, verschillende activiteiten voor kindermuziek, inkomstenbronnen en welke muziek dan. Maar dan had je er maar bij moeten zijn!

Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Music Motion organiseert vaak netwerk en kennisevents voor de muziekbusiness. Check onze online netwerk- en kennis events de komende maanden.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen