Uitverkocht! Na de eerste bomvolle Music Pitch “nieuwe stijl” in de IJ-zaal van Tolhuistuin, was het deze tweede editie helemaal uitverkocht. En niet voor niets! Pluggen 2.0, Publishing 2.0 en PR 2.0, het kwam allemaal langs. En wat nemen we mee naar huis? Dat pluggers zich verbreden naar Spotify playlists en YouTube kanalen, dat publishers proactief zijn geworden, en dat je voor PR toch vooral online moet zijn. Met tussendoor inspiratie van drie muzikale pitches en veel drukte rondom het speed-daten en netwerken.
Door Stijn van Zon, producer en artist manager – maar vanavond vooral leergierige bezoeker.
Music Pitch wordt georganiseerd door Music Motion, en heeft als partners Gigstarter en Tolhuistuin.
Het nieuwe pluggen: niet in Hilversum, maar bij Spotify en YouTube…
Kevin Bouwens bestempelt zichzelf niet voor niets als “De Andere Plugger”. Want pluggen gaat al lang niet meer alleen over radio. Ja, je track op 3FM of 538 is lekker, en lukt eigenlijk alleen via één van de circa 30 pluggers die Nederland rijk is. Maar als je Spotify als radiostation zou zien, is Spotify het 5e radiostation van Nederland. En hoe kom je daar in een playlist? Nou, door playlist curators direct aan te schrijven. Bij Spotify is dat één iemand, voor alle Spotify NL playlists. En die laat zich voor bepaalde playlists weer beïnvloeden door andere mensen. Als je die kent, helpt dat. En ja, Kevin kent ze soms. Maar gratis tip van Kevin: focus óók (vooral) op playlists die door mensen zoals jou en mij beheerd worden. Of je tante. Danwel de gekke jeugdvriend van je vader. De indie electronic buff op de hoek. Voordeel: als zo iemand je track lekker vindt is het GAME ON, en het kost je niks.
En dan YouTube. Boordevol kanalen met vaak vele volgers, met een bepaalde profilering. En die hongerig zijn voor goede content. Kies er één uit die past bij jouw muziek en geef ze de primeur van je nieuwe track lancering. Zo bereik je in één klap een megapubliek, en help je hen ook verder.
Dit kan je natuurlijk zelf gaan doen, of je schakelt de hulp van Kevin of één van zijn collega’s in. Enne… wat kost da dan? Een grove schatting: €500-1500 per single, met een plugger bonus voor als het een MEGAHIT wordt. Maar goed, eerlijk zullen we alles delen… toch?
Pro-actieve publishers
Dan komen de publishers aan bod, aka “uitgevers”. 33,33% van je auteursrechten afstaan in ruil voor de administratieve afhandeling van royalty geldstromen. Hmm. Is dat eigenlijk wel zo’n goeie deal voor jou als een componist? Niet getreurd! Dit is absoluut een beeld van vroeger, aldus Laura Bell van BMG Talpa. Tegenwoordig gaan publishers pro-actief te werk: composities verkopen aan andere artiesten, co-writes opzetten, syncs regelen (in films, reclames, games). Zo maakte Laura een Zuid-Afrikaanse hit van een compositie die origineel in het Nederlands was geschreven. Toch een mooie extra inkomstenbron als componist.
Wat betreft syncs – het plaatsen van je composities in o.a. films, reclames, TV series, games – heeft BMG Talpa een gespecialiseerde afdeling. Een competitieve wereld waar veel geld voor jou te verdienen is als componist. Toch beschouwt Laura haar concurrenten van bijvoorbeeld Massive Music, Sizzer en Amp.Amsterdam vooral als collega’s. Ze pitchen regelmatig aan elkaar om tot de beste match tussen artiest en opdrachtgever te komen. En wat levert dat dan op voor jou als componist? Voor een sync in een Nederlandse film zo’n €1500-5000. Best mooi! Maar de titelsong van TV-serie Wayward Pines dan, geschreven door The Common Linnets? Dan klinkt €5000 opeens als best weinig. “Ah nee, dat is een FOX serie, en in Amerika liggen die bedragen allemaal véél hoger”, aldus Laura Bell.
PR: creëer een “aanleiding”, en probeer eens een nieuw kanaal
Last but definitely not least, PR. Een paar strakke tips van Marlies Waters, ZZP’er actief in de muziek PR, marketing en (project) management:
- Zorg voor een aanleiding en nieuwswaarde: Er zijn iedere dag nieuwe singles of video’s, dus zorg voor aanleiding, zoals een bijzondere activiteit, een tour of een samenwerking.
- Iedereen wil graag in de Telegraaf of Metro staan, maar die schrijven voornamelijk over de gevierde artiesten, dus je eerste doel is een mooi artikel op bijvoorbeeld Noisey, The Daily Indie of Never Mind The Hype
- De videoclip is zeker niet passé: een goede clip die interessant is om naar te kijken kan veel (nieuw) publiek bereiken, en creëert ook nog eens een extra “aanleiding” moment om eens wat lekkere PR successen bij elkaar te verzamelen
“Ik wil ook mijn eigen PR!” hoor je elke artiest in de zaal denken. Maar hoeveel budget moet ik daarvoor reserveren? “In het begin kan je zelf ver komen, maar als je echt toe bent aan de next level, schakel dan een PR pro in. Dat kost je gemiddeld tussen de 1500 en 2000 euro voor een +/- 4 maanden durende album release + tour” aldus Marlies Waters.
Songflow, Rockstone Sessions en Ourmusic.bizz
In de zaal ook twee commentatoren: Mark Boulas van Rockstone Sessions, die zich richten op onder meer verrijken van social media accounts met video’s voor artiesten. En Mars Mertens van Ourmusic.biz en de FB pagina voor muziek business , en ook nog Songflow.
Tussen al deze top inzichten door kregen we nog drie lekkere pitches cadeau: singer-songwriter Nana Peijnenburg alleen op de akoestische gitaar, semi-electronische alternatieve pop van Madara en lekker akoestische pop-rock van Marvin Dee uit 010. Kortom: het was weer genieten!
Volgende Music Pitch gaat over “Hier kan je ook optreden”, datum: maandagavond 22 mei. Meer info volgt nog, maar ik weet het al: ik ben er ZEKER weer bij!
Stijn van Zon is producer and artist manager. Hij stopte per 1 januari met zijn kantoorbaan om electronische muziek te produceren met zijn 10 jaar jongere broer van 17 (check: www.teisonmusic.com) en gitaar te spelen in de band van singer-songwriter Laura Kits (www.laurakits.com).
0 reacties