Virtual Reality: nieuwe mogelijkheden voor muziekbranche

20 april 2016

Virtual Reality: nieuwe mogelijkheden voor muziekbranche

door | apr 20, 2016 | Muziekbusiness

De kranten staan de afgelopen weken vol met artikelen over Virtual Reality (VR) en wilde theorieën doen zich de ronde over de gevolgen van VR op verschillende sectoren. Maar wat is de rol van Virtual Reality binnen de muziekbranche? En wat kun je er als artiest zijnde mee doen?

Om deze vraag te beantwoorden is het belangrijk om eerst te begrijpen wat VR zo uniek maakt. VR geeft de gebruikers meer vrijheid over zijn of haar ervaring door de mogelijkheid om 360 graden rond te kunnen kijken. Elk detail in een ruimte wordt vanuit het perspectief van speciale VR-camera’s opgenomen. De gebruiker kan met een VR-headset of een cardboard vrij om zich heen kijken. Hierdoor krijgt de gebruiker een andere ervaring elke keer wanneer deze een VR-headset opdoet. Hoe kan dit worden vertaald naar een unieke muzikale ervaring?

Stel je een optreden in Paradiso voor. Een camera staat tussen het publiek en een andere camera staat tussen de muzikanten. Als gebruiker krijg je de mogelijkheid om de focus te leggen op individuele muzikantenl; zo kun je je bijvoorbeeld focussen op de drummer. Of misschien wil je juist het gevoel krijgen tussen de menigte te staan en de energie daarvan meekrijgen. Alles is mogelijk.

Een nieuw podium
Hierbij komt een tweede unieke kracht van VR naar voren, een kracht die moeilijk uit te leggen is zonder iemand daadwerkelijk een VR-headset op te doen. Het gaat hier over het gevoel dat wordt omschreven als presence; je waant jezelf daadwerkelijk in een andere wereld. Dit kun je als artiest zijnde op meerdere manieren gebruiken. Een voorbeeld hiervan is de bombastische cover van David Bowie’s nummer Sound & Vision door Beck. De stage is specifiek gevormd voor 360 graden, in elk deel van de ruimte staan muzikanten. In combinatie met een speciale opnametechniek (binaurale audio) beweegt het geluid natuurgetrouw met menselijke oren mee. Oftewel: de gebruiker ervaart het geluid alsof het uit een specifieke plaats in de ruimte komt.

Een intieme ervaring
Beck’s project is een voorbeeld van een uitgebreide operatie met een significant budget, echter kan er op kleine schaal ook een geweldig effect worden bereikt: een intieme ervaring met een artiest. Strangers with Patrick Watson is een ervaring beschikbaar op de Oculus Store en de GearVR van Samsung. De camera bevindt zich in het appartement van Patrick Watson die rustig speelt. De camera bevindt zich net achter Watson die de kijker nauwelijks aankijkt. Watson rookt rustig een sigaret tussen het spelen in, het voelt authentiek en bijna voyeuristisch. Dit is bereikt door simpelweg de camera neer te zetten en Watson zijn gang te laten gaan. Tijdens het Nederlandse festival Noorderslag heeft WeMakeVR in samenwerking met Toazted een vergelijkbare ervaring gemaakt, een huiskamer-concert van Amber Arcades.

Digitale tickets
De voorgaande voorbeelden zijn meer toegespitst op VR, echter is het ook mogelijk om VR toe te passen in een meer traditionele concertervaring en daarbij ook nog te innoveren. Sommige concerten zijn uniek, exclusief, duur of simpelweg te ver weg. Met VR kan je de gebruiker de kans geven om een “ticket” te kopen voor een show en deze te livestreamen waardoor het bereik van een concert wereldwijd kan worden. Deze opname kan later alsnog verkocht worden. Hierdoor kunnen naast fysieke tickets ook digitale tickets worden verkocht: een totaal nieuw businessmodel met meer bereik. Wie zou nu niet een legendarisch concert willen meemaken alsof je tussen het publiek staat of juist tussen de muzikanten?

Is hier al een markt voor en hoe zou ik zo’n ervaring verkopen?
Met de push van Samsung om de GearVR gratis bij elke Galaxy S7-gebruiker te voegen is er een markt aan het ontstaan. Maar bijna elke moderne smartphone kan worden omgetoverd tot Virtual Reality met de goedkope cardboards. De recente uitgebrachte Oculus Rift en HTC Vive zijn echter nog steeds de beste manier om deze ervaringen in volle glorie te ervaren. Oculus, Samsung en HTC hebben allen een eigen online winkel waarin deze ervaringen kunnen worden verkocht en er is nog genoeg ruimte om een pionier op deze platforms te zijn.

Meerdere festivals en artiesten in binnen- en buitenland doen al iets met VR. Voor EDM-festivals zoals Sensation, Defqon en Sky City zijn al experiences gecreēerd, alsmede voor festivals zoals Noorderslag en Into the Great Wide Open. Daarnaast zijn klassieke orkesten van het Berliner Philharmonik en London Symphony Orchestra in VR opgenomen. Ook hebben vele artiesten 360°-ervaringen beschikbaar op platformen zoals YouTube en Facebook.

Verder is de verwachting dat VR binnen enkele jaren een 100+ miljoen industrie zal zijn. Vroeg instappen kan een voorsprong op de competitie betekenen en publiciteit opleveren vanwege de relatieve nieuwheid van dit medium.

Deze blog is geschreven in samenwerking met WeMakeVR. We MakeVR is een specialist op het gebied van Virtual Reality en maakt VR-experiences sinds 2013.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trending

Opkomende evenementen