De muziekbizz zoekt personeel deze herfst

23 augustus 2018

De muziekbizz zoekt personeel deze herfst

door | aug 23, 2018 | Geld verdienen

De muzieksector zoekt personeel deze herfst! Maar wat voor mensen zoeken ze? Welke kennis moet je hebben? Welke eigenschappen? We hielden deze zomer een kleine peiling onder managers, podia, boekers, labels, festivals, publishers en meer. Hieronder de resultaten…

 

Is het nou echt waar?!?

Allereerst: is er nou echt vraag naar mensen? In onze vorige blog onthulden we het antwoord al, maar hierbij nog een keer: ja, het is echt waar. Maar liefst 42% van de 54 respondenten zei onomwonden deze herfst extra mensen nodig te hebben.Ongeveer 33% zei het nog niet te weten. En slechts 25% denkt niemand nodig te hebben. Kortom: goede tijden voor wie werk zoekt in de muziek! Vooral labels, podia en boekers zeiden personeel te zoeken.

 

Wat voor dienstverband?

Verrassend: de loonlijst is toch weer flink populair! Allereerst part time, maar ook full time. En natuurlijk ook de ZZP’ers. Van de “ja-we-zoeken-personeel” respondenten kiest 30% voor loonlijst part time, 26% full time. En ook 26% voor ZZP’ers. Ook genoemd, maar veel minder: vrijwilligers en stagiaires.
Trouwens: festivals, muziekpromotors en managementkantoren zoeken vooral ZZP’ers en vrijwilligers. Podia weer meer mensen op de loonlijst.

Wat moet je kunnen?

We vroegen naar de benodigde kennis en vaardigheden. Dus: wat moet je weten, wat moet je kunnen. Je moet allereerst muziekgek zijn natuurlijk, dus veel weten over muziek. Maar niet veel lager scoorden kennis over de werking van de muzieksector én slimme ideeën over muziekpromotie.

En we vroegen naar belangrijke eigenschappen. Het belangrijkst: goed tegen stress kunnen én ordelijk kunnen werken. Bij alle respondenten. Slecht nieuws voor de chaoten dus. Maar ook creativiteit scoorde hoog (dat heb je natuurlijk nodig voor die mooie muziekpromotie-ideeën).

Nederlands spreken? Hoeft niet altijd! Grote spreiding bij de antwoorden op deze vraag. Vooral de managers en de muziekpromotors onder de respondenten vonden beheersing van de Nederlandse taal minder belangrijk.

De respondenten die Nederlands spreken niet belangrijk vinden zoeken wel vaker dan de anderen naar ZZP’ers. So make sure to register as an “eenmanszaak”, dear foreign friends!

Je moet wat weten over de muzieksector, veel promotie ideeën hebben en muziekgek zijn. Tegen stress kunnen, creatief zijn maar ook ordelijk kunnen werken.

 

 

Nog even wat bevindingen uit de peiling

Kennis over muziek-contracten: sowieso belangrijk. Maar vooral in artist management of de synching-business zal het je helpen.

De slimme ideeën over muziekpromotie: die heb je vooral nodig bij labels of artist management. En natuurlijk de muziekpromotors.

Kennis muziekrecht: Scoorde over het algemeen niet erg hoog. Maar (natuurlijk wel) bij de legal diensten en vooral ook bij de publishers.

Kennis live circuit: bij podia en festivals, boekers en managers, niet bij publishers en synchers. Dus: ben je niet zo’n concertganger, probeer het bij publishing of synching.

 

Wat voor werk dan?

Check daarvoor eigenlijk even onze eerdere blog, onder deze link. We hebben er niet niet echt naar gevraagd in deze peiling. Toch: maar liefst 80% zegt dat personeel meer taken zal moeten doen. Slechts 20% zegt dat de medewerker enkele specifieke taken krijgt. Dat lijkt vooral het geval bij synchers en legal diensten.

Enkele commentaren bij deze vraag…

“Alle facetten van de muziekindustrie komen voorbij. Je hoeft niet overal verstand van te hebben, maar wel open staan om aan alles te werken en te leren.”

“Pak alles aan! Als je laat zien dat je de kutklusjes ook serieus aanpakt is men sneller geneigd je ook met zwaardere taken te vertrouwen.”

 

Nog even wat welgemeende tips van respondenten

“Niet bang zijn om hard te werken, maar ook niet bang om je grenzen aan te geven! Voor je het weet loop je jezelf voorbij (het is een business waar werk en prive heel makkelijk door elkaar heen lopen, wat goed is, maar ook een valkuil kan zijn)”

“Zorg dat je de afspraken nakomt en blijf communiceren”

“Doorzettingsvermogen: Gemotiveerd blijven, luisteren naar je hart, niet al snel weer wat anders zoeken”

“Het vak willen leren in de breedste zin van het woord is wat mij betreft een voorwaarde. Dus bereid willen zijn om met verschillende genres en artiesten te kunnen werken. Ongeacht persoonlijke smaak werkelijk iets toe kunnen voegen aan de carrière van de artiest en gebruik makend van alle mogelijkheden als het gaat om social media, digitale distributie, sales en promotie.”

“Wees jezelf en laat je niet stoppen wanneer het tegenzit, probeer altijd je doel te bereiken, ook als je een lange adem nodig hebt.”

 

Waar vind je de banen?

Daarvoor zijn er verschillende sites. Check even:

Maar: we gaan er bij Music Motion ook meer aan doen. We krijgen al veel verzoeken van zowel mensen die werk zoeken als mensen die personeel zoeken. We introduceren in september onze nieuwe job-bemiddeling. Wil je je nu al aanmelden?
Stuur ons dan even een mailtje. Beschrijf daarin kort wie je bent, wat je achtergrond is en wat voor werk je in de muziekbusiness zou willen doen. Stuur dat naar: info@musicmotion.nl.

 

Wie reageerden er op de peiling?

Zoals gezegd: 54 reacties. De peiling werd gehouden via Facebook van Music Motion en via enkele emails kregen we nog wat meer respons. Dat ging om 10 managers, 7 boekers/agenten, 4 podia en 2 festivals. Maar ook 4 labels, 4 muziekpromotors, en verder publishers, synchers, muziekproducenten, softwaremakers, media, 2 muziekstudio’s en flink wat mensen die een mix van dit alles doen. Een mooie afspiegeling van de business vinden wij.

Nog even dit: deze respons levert interessante info op, maar vaak niet genoeg voor statistische analyses, of te nauwkeurige uitspraken. Die doen we dan ook niet.
En: wil je meer weten over de date, mail even naar info@musicmotion.nl. We duiken graag voor je in de antwoorden.

Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion, augustus 2018. 

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trending

Opkomende evenementen