Wie verdient er eigenlijk het meeste in de muziek?

25 februari 2022

Wie verdient er eigenlijk het meeste in de muziek?

door | feb 25, 2022 | Muziekbusiness

Uiteindelijk zijn het niet de musici / muzikanten die het geld verdienen in de muziek. Tenminste, dat is al jaren de klacht. Maar wie dan wel? Zijn het de labels? Of de online platforms? De podia? Of misschien toch muzikanten, maar dan wel de meest succesvolle? Een korte analyse vanuit de economische theorie…


Hoe zit dat in de muziek? Welke partijen hebben marktmacht? Om die vraag goed te kunnen beantwoorden gebruiken we de meest gebruikte theorie hierover: die van Michael Porter, The Five Forces Analyses.

In het kort: Porters theorie gaat over de mate van winstgevendheid in een bepaalde business of beroepsgroep. Hij verbindt dat met concurrentie: hoe minder concurrentie, hoe meer plek voor winstgevendheid. Hij zegt dat er vijf factoren zijn die bepalen hoeveel concurrentie er is. Dat zijn: de bestaande rivaliteit binnen een beroepsgroep, het gemak van toetreden van nieuwe aanbieders, de aanwezigheid van substituten, de macht van leveranciers en de macht van consumenten.

De theorie wordt prima uitgelegd in deze video,. Hieronder een paar gedachten over hoe je de theorie zou kunnen toepassen in de muziekbusiness.


Laten we bovenstaande factoren eens toepassen op twee beroepsgroepen in de muziek: record labels en musici. Hoe is het met hun winstgevendheid gesteld?

Bestaande rivaliteit

Rivaliteit is groot als de diensten of producten in een beroepsgroep op elkaar lijken. En als er heel veel partijen in die beroepsgroep zijn, die ook min of meer even groot zijn.

Musici zijn natuurlijk allemaal heel erg anders, maar ziet het grote publiek dat ook zo? Soms wel, soms niet natuurlijk. Soms vinden de muziekfans die ene gevoelige singer-songwriter toch best lijken op die andere. In elk geval zijn er erg véél getalenteerde musici, zowel bekende namen als heel veel nog niet bekende namen.
Labels zijn er ook in alle soorten en maten, net als artiesten. Maar labels die echt serieus goed werk leveren als label zijn er toch wat minder. En hun diensten verschillen per label. De ene biedt services met distributie, de ander helpt je met je opnamen, en nog een ander leent je vooral geld.

Tussenstand winstgevendheid: musici 0 / labels 1


Gemak van toetreden nieuwe aanbieders

Het gevaar van nieuwe concurrenten is groter als je niet aan allerlei regels hoeft te voldoen om een markt te betreden, of als er weinig investeringen nodig zijn. En als consumenten makkelijk overlopen naar een nieuwe aanbieder.

Voor musici verschilt dat per genre: in de klassieke muziek, en ook wel in de jazz, kom je niet makkelijk aan de bak zonder conservatoriumdiploma. Maar ja, musici met een dergelijk diploma zijn er inmiddels toch wel weer erg veel. In de popmuziek kan iedereen zo beginnen, een diploma is niet nodig. Talent wel!

En je fans, blijven die altijd bij je? Of kiezen ze makkelijk voor een nieuwe artiest? Elke musicus weet: het is niet makkelijk om je fans echt vast te houden.
Ook voor labels is het niet al te moeilijk om de markt te betreden. Maar om een echt geloofwaardig label te zijn moet je wel wat weten en de juiste contacten en ervaring hebben. De consumenten van de labels zijn natuurlijk ook de fans, die lopen zoals gezegd vrij makkelijk over naar een andere artiest.

Tussenstand winstgevendheid: musici 0 / labels 2



De macht van leveranciers
Dus: de toeleveranciers van de beroepsgroep. Als er veel leveranciers zijn, die min of meer dezelfde diensten of producten leveren, dan is hun macht relatief laag. Ook als je makkelijk kan overstappen van de ene leverancier naar de andere. En dat verhoogt jouw winstgevendheid.

Bij musici, wie zijn die leveranciers? Andere musici die met je spelen of die je inhuurt natuurlijk, of studio’s en mensen die je helpen met je promotie. Maar eigenlijk ook je manager, je betaalt haar/hem voor haar diensten. Die andere musici hebben meestal niet veel macht, de studio ook niet, en als je media-promotor naar Hawaii verhuist, neem je vrij makkelijk een andere. Maar: overstappen naar een andere manager die in je gelooft? Als je net voor 5 jaar hebt getekend? Dat is nog niet zo makkelijk.

Voor labels zijn de belangrijkste leveranciers de musici en de streamingdiensten.
En ja, de grote namen onder de musici, de sterren dus, die hebben behoorlijk wat macht. Maar dat is minder het geval bij nieuwe talenten. En musici als leveranciers zijn vrij makkelijk vervangbaar: slaat DJ A niet aan, dan zetten labels gewoon in op DJ B. Verder zijn label-leveranciers de promotors, pluggers maar ook Spotify en andere streamingdiensten. Bij die laatsten hebben kleine labels geen/weinig macht, de grotere wel.

Vooruit, allebei een punt.

Voorlopige eindstand winstgevendheid: musici 1 / labels 3

Je mediapromotor in zijn / haar nieuwe job op Hawaii

Tot zover een oppervlakkige behandeling van winstgevendheid in de muziekbusiness via Porters Five Forces. En dan hebben we het ook nog niet gehad over die twee laatste factoren: de aanwezigheid van substituten en de macht van de consumenten.

Met Porters Five Forces kan je echter veel meer zeggen over winstgevendheid, de marktstructuur en de marktmacht in een sector, ook die van de muziek.

Hierboven wonnen de labels duidelijk van de musici. Maar… het goede nieuws is: je kan die factoren wel beïnvloeden! Je kan er dus wel wat aan doen om een sterkere marktpositie te verkrijgen. En je winstgevendheid te vergroten. Ook als muzikant!

Online cursus:
Muziek te Koop! Popmuziek en geld, van 1900 tot 2050

Drie maandagochtenden vanaf 25 april
Vanaf het begin van de popmuziek werd er verdiend, maar vaak niet door de artiesten. Hoe zat het met deals, innovaties en beroepen in de muziekindustrie vanaf 1900? En hoe zal dat verder gaan met de verdienmodellen in popmuziek tot, pak ‘m beet, 2050?
Meer info deze link.

 

Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Heb jij commentaar? Of andere ideeën? Reageer op deze blog, laat van je horen!

0 reacties

Trackbacks/Pingbacks

  1. De muziekbusiness staat weer op zijn kop de komende jaren! | Music Motion - […] nieuwe partijen moeten natuurlijk wel winst maken. De economische theorie (check bv Porters 5 Forces theorie) leert ons dit:…

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen