Muziek te Koop! Online Cursus: Geschiedenis van de Muziekbusiness

Muziek te Koop! Online Cursus: Geschiedenis van de Muziekbusiness

6 mei 2021 @ 10:00 3 juni 2021 @ 11:30

Technologische innovaties, handige ondernemers, mislukkingen en successen. Maar vooral: veel kleurrijke personages die vechten voor hun geld en voor hun rechten. Je wordt meegenomen op een trip door de geschiedenis van de handel in muziek. Alles wat je nog niet wist over de muziekbusiness, maar wel moet, en vooral wil weten!

Aan de hand van geluidsfragmenten neemt Ewout van der Linden van Music Motion je mee door de bewogen Geschiedenis van de Muziekbusiness. En kijk je met de overige deelnemers naar de toekomst.

  • Drie online lessen van anderhalf uur.
  • Incl. certificaat van deelname.
  • Voor iedereen die met stevige kennis in de muziekbusiness of het muziekonderwijs wil werken.

Waar gaat het over?
Je leert over de opkomst van muziekrechten, de eerste muziekuitgevers, het ontstaan van commerciële concerten, de eerste artist managers en de opkomst van record labels en de digitale revolutie. Over hoe meerdere technologische vindingen hun stempel drukten op de muziek en op de business. En natuurlijk over sluwe ondernemers zoals Constanze Mozart, Thomas Edison, Colonel Parker, Johnny Hoes. Volledig lesoverzicht hieronder.

Inclusief geluidsfragmenten, relevante literatuur, certificaat van deelname na afloop en een blik in de toekomst met gasten uit de muziekbusiness. En natuurlijk netwerken met de andere deelnemers.

Wat heb je eraan?
Dankzij de kennis in de cursus sta je steviger in je schoenen in de muzieksector of het onderwijs. Bv in je contacten met collega’s, partners, leerlingen en financiers. Je leert de historische succesfactoren in de muziek extrapoleren naar de toekomst. En… het is natuurlijk zeer boeiend en leuk!

Wat vonden eerdere cursisten?
“Leuke cursus! Ik heb echt een beter begrip van de business gekregen nu ik weet waar alles vandaan is gekomen.” Rikkert Kremer, Zakelijk leider Calefax Reed Quintet

“Leuke en toegankelijke introductie in de geschiedenis van de muziek business!”

“Ewout speelt het klaar om in drie sessies de volledige geschiedenis van de muziekbusiness te behandelen, waarbij hij ook aandacht besteedt aan maatschappelijke en wetenschappelijke ontwikkelingen, compleet en al met muzikale voorbeelden en interessante quotes. Absolute aanrader!” Mark Oomen – Zitakula / Afrogrooves

  • Data: donderdagochtenden 6 mei, 20 mei en 3 juni, van 10:00 tot ong 11:30.
  • Online, via zoom. Je ontvangt tzt een link voor deelname.
  • Max 15 deelnemers.
  • Kosten: €65, ex BTW. Kortingstarief voor journalisten / docenten / studenten media, entertainment cultuur: €50, ex BTW. (Na aanmelding ontvang je enige dagen voor het evenement de inloglink. Is deze een dag vantevoren niet binnengekomen, neem dan contact met ons op.)
  • Incl. certificaat van deelname, verdere leestips en individuele tips voor netwerk in de muzieksector.

Inhoud Lessen

Les 1: De eerste ondernemers
Het echte startschot van de muziekbusiness was het jaar 1498. Vanaf dat jaar kwam de business voorzichtig tot leven en speelden geld, rechten en slimme ondernemers een steeds grotere rol. In deze eerste les een korte kennismaking met de overige deelnemers. En we kijken naar de muziekbusiness in 2021: de spelers, de geldstromen en de muziekrechten.
Maar al snel vliegen we met een omweg over pre-historische tijden heen, en landen dan in dat bepalende jaar 1498. We behandelen de eerste voorzichtige ondernemers in de muziek, de geboorte van muziekrechten en de invloed van technologie op de eerste eeuwen van de muziekbusiness. En natuurlijk: geld… want dat werd steeds belangrijker.

Les 2: Het grote publiek
Het jaar 1800 is het startpunt van de tweede les. Vanaf dat jaar kwam muziek echt bij de massa’s terecht, en ging de muziekbusiness zich ook steeds meer richten op het grote publiek. Wederom speelden technologische innovaties en slimme, vaak zelfs sluwe, ondernemers een grote rol. Ze komen allemaal voorbij, net als ontwikkelingen in het muziekrecht. We leren over de snelle opkomst van de internationale platenindustrie en hoe deze met vallen en opstaan groot werd. We zien hoe de muziekindustrie zich steeds verder uitspreidde over andere sectoren. En over de geldstromen: wie verdiende nou wat? En slaagden artiesten / componisten erin hun inkomsten veilig te stellen? Deze les eindigen we in het jaar 2000.

Les 3: It’s getting digital
Rond het jaar 2000 ging het helemaal mis; de muziekindustrie kreeg een enorme klap. Opeens leek alles online, en ook nog gratis te zijn. We kijken in deze laatste les wat er nou precies gebeurde en ook hoe de industrie zich toch weer herstelde. En: de toekomst! Zijn het de nieuwe business-modellen achter K-Pop? Of bepalen de gevolgen van de corona-crisis de business van morgen? Welke nieuwe tech-ontwikkelingen gaan hun stempel op de muziekbusiness drukken? Deze les bespreken we mogelijke trajecten voor de toekomst van de muziekbusiness. Hoe gaan labels, publishers, managers veranderen? Komen er nieuwe beroepsgroepen? Glazen bol kijken natuurlijk, maar nu wel goed geïnformeerd. Dat doen we met de deelnemers én 1 of 2 gasten uit de muziekbusiness.

Evenement details
Meld je aan voor dit event via de onderstaande link!