Waarom doet die K-Pop het toch zo griezelig goed?! BTS al enige tijd de grootste band van de wereld, Black Pink ook niet weg te slaan en andere namen komen eraan. Hoe doen ze dat in godsnaam? Hieronder de 5 lessen uit de K-Pop voor de Nederlandse muziekbusiness.
(Even vantevoren: deze lessen kwamen tot stand tijdens het Korean Wave event in Museum Volkenkunde in Leiden eind september 2022. In samenwerking met popkenner Jan van der Plas, plugger Kevin Bouwens, K-pop community houder Stella Elhorst, K-pop songwriter Jan Baars en enkele K-pop diehard fans.)
1: Storytelling!
De K-pop artiesten, ook afzonderlijke bandleden, delen al vanaf het begin van hun carriere hoe ze de weg naar succes afleggen. Met alle ups en downs. De groeiende fanbase volgt dat allemaal, en gunt hun favorieten hun succes.
Sterker nog: ze kopen zo veel spullen van hun idolen om te zorgen dát ze succesvol worden. “Ik heb echt het gevoel dat ik Kun-Jin ken, en ik leef mee met hem”, aldus K-Pop fan Tessa.
2: Fanbase Building!
Door storytelling bijvoorbeeld dus. Maar ook met behulp van fijne “community-bevorderende” acties. De chant bijvoorbeeld, een leuke leus op melodie die alle fans zingen. Of de light-sticks waar je tijdens het concert mee zwaait. Of in de rij voor het concert. Light sticks die zijn afgestemd op één bepaalde artiest. Praktische manieren om de fan te laten voelen dat hij / zij erbij hoort.
3: Meer dingen verkopen!
CD’s in meer kleuren, kalenders, usb sticks met speciale informatie, koffiebeker. En vooral heel veel kleine kaartjes die je moet verzamelen. Maar wil de Nederlandse consument dat wel van hun artiesten? “Tuurlijk”, zegt Jan Baars, die hits schreef voor bv Twice. “Misschien niet 1-op1 kopieren, pas het een beetje aan Nederland aan, maar probeer eens wat!”
4: Langere deals!
Die investering in een band kost natuurlijk wat. De deals van entertainment companies met hun artiesten zijn dus ook voor een wat langere termijn. En omvatten veel inkomstenbronnen: anders dan een westers label houdt zo’n entertainment company zich bezig met alles wat het idool verkoopt.
Een beetje vergelijkbaar met de 360-graden deals. Wurgcontract? Soms wel ja, maar mogelijk nodig om de commitment te krijgen van het label / entertainment company.
5: Geen zanger maar idool!
In Nederland worden muzikanten opgeleid als… muzikant! In Korea is muziek maar één onderdeel van de opleiding. Er wordt ook opgeleid in dans, acteren, media-training en meer. Je wordt dus opgeleid tot all-round idool. Waarom dacht je dat die K-Pop clips er zo gelikt uitzien? “Nederlandse opleidingen moeten hiervan leren, er breken nieuwe tijden aan”, zegt Jan van der Plas (ook oprichter van de Rockacademie).
En we kunnen natuurlijk nog meer leren van K-Pop: net als in Zweden was in Korea de overheid erg actief om deze bedrijfstak te subsidiëren. Muzieklabels moeten zelf ook meer een merk naar de consument worden: in Korea kent iedereen de CEO-s van de entertainment companies. Maar goed, het aller-allerbelangrijkste vind K-Pop fan Tessa: ”zorg dat de artiest contact heeft met de fans, misschien is het niet helemaal echt, maar dat de fan in elk geval voelt dat hij de artiest kent.”
Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Heb jij commentaar? Of andere ideeën? Reageer op deze blog, laat van je horen!
Music Motion organiseert regelmatig events over de muziekbusiness. Cursussen, netwerkevents en meer.
Bijvoorbeeld een introcursus over de muziekbusiness, een netwerkmeeting met jingle-bedrijven, een bijeenkomst over K-Pop.
Check hier de komende events.
0 reacties
Trackbacks/Pingbacks