De muziekbusiness nu even in rustig vaarwater? Nou nee hoor… er komen weer woelige tijden aan! Nieuwe technologieën en een keur aan wereldcrises: de muziekbizz zal de komende jaren weer flink op zijn kop worden gezet. Wat gaat er veranderen? En welke partijen gaan de richting van de muziekbusiness bepalen de komende jaren?
Maandagavond 13 juni vindt in de Amsterdamse Tolhuistuin weer talkshow / netwerkmeeting Music Pitch plaats, met als thema “Een Nieuwe Muziekwereld”. Over de toekomst van de muziekbusiness, met experts, veel info en een contactrijke borrel.
Hieronder alvast een paar gedachten over dit onderwerp, met een economische en historische bril op …
De plaats van livestream
We vonden die livestream concerten toch allemaal zo stom? Nou, wen er maar aan: livestream blijft. Of specifieker: live activiteiten door muzikanten die je meemaakt zonder ter plekke aanwezig te zijn. Dus bijvoorbeeld met een meet and greet meekijken van achter je laptop. Of het hele concert met een VR-bril op, alsof je op het podium staat met de band. Er is veel, heel veel mogelijk.
Maar: dit soort activiteiten moeten heel erg makkelijk zijn wil de consument er echt massaal op overstappen. Dat was ook zo bij de voorgaande succesvolle innovaties in de muziekbusiness: de piano, cassette, cd, ze werden allemaal een groot succes, maar wel mede dankzij het grote gebruikersgemak.
Dat de consument er een beetje voor moet investeren, dat was nooit een groot obstakel, en zal dat mogelijk nu ook niet zo zijn. Overigens loopt Nederland wat dat betreft wel een beetje achter bij andere landen.
Welke partijen gaan zich bezig houden met die nieuwe livestream activiteiten? De muziekbusiness is een rechtenbusiness. Dus de vraag is eigenlijk: wie krijgt de rechten?
Gaan boekers zorgen dat ze de rechten krijgen op virtuele live activiteiten? Dan moeten ze vaker dan nu echte deals gaan tekenen.
Worden het de podia / festivals die gelinkt zijn aan specifieke concerten? Of zijn het geheel nieuwe partijen die livestream-aanbod gaan faciliteren en dus te maken krijgen met de rechtenkant?
Die nieuwe partijen melden zich al… Check bv Livecrowd. Ze bieden diensten om je muziek innovatief als livestream aan te bieden.
Deze nieuwe partijen moeten uiteindelijk natuurlijk wel winst maken. De economische theorie (check bv Porters 5 Forces theorie) leert ons dit: om een goede winstpositie te verwerven in een nieuwe markt, moet je ervoor zorgen dat je niet direct veel concurrentie krijgt. Dus: veel investeren in unieke nieuwe producten en diensten die anderen niet zomaar ook kunnen aanbieden. Of een enorm aantal trouwe gebruikers aan je binden, zodat een nieuwe concurrent je niet makkelijk kan verslaan.
Dat kan wel, maar het is een hele klus en het kost ook wat, vraag maar aan Spotify.
Fanbase bouwen
Er zijn natuurlijk heel veel artiesten, die ook allemaal heel erg goed zijn en heel erg authentiek. En ze willen allemaal graag heel veel fans aan zich binden. Dat gebeurt op dit moment met social media Tiktok en Insta. En natuurlijk komen er nieuwe social media, of gaan de huidige zich aanpassen.
Hoe gaan de sociale media zich aanpassen? Waarschijnlijk meer richting persoonlijk contact en nog meer verschillende soorten content van de artiest. Check bv het Zuid-Koreaanse Weverse, die zijn verder dan Tiktok en Spotify samen. Bij artiesten op Weverse is muziek maar één van de activiteiten die ze bieden.
Het K-pop model van klantenbinding is sowieso rücksichtlos en bevat veel sluwe trucs: releases van fysieke producten met minieme verschillen, zodat je ze allemaal moet kopen, of speciale hard-core fan concerten. En ook leuk: verkoop van merch buiten de venue, zodat fans die geen ticket hadden toch de t-shirts, posters, boekjes enzo kunnen kopen. Aardig van die artiesten he?
Maar ook de Nederlandse muziekmarketeers gaan nog slimmere, zelfs sluwe manieren vinden om de doelgroep aan zich te binden. Belangrijk daarbij: fans moeten ook fan blijven. Dus, ze moeten worden vastgeklonken aan een artiest. En daar zijn dus allemaal methodes voor: koppelverkoop, fans in jouw bubble houden (Weverse!), abonnementsvormen bijvoorbeeld.
Nieuwe regels
Nieuwe livestream activiteiten, via NFT’s digitale assets verkopen. Daar horen nieuwe afspraken bij, en ook nieuwe regelgeving. Wordt de auteurswet verder aangepast? De EU zit niet stil, maar wat gaan ze verder nog doen op rechtengebied?
Gouden les uit de geschiedenis van het muziekrecht: er moet veel geduwd, getrokken, gelobbyd worden, maar uiteindelijk krijgen artiesten en componisten meer rechten. En dus meer geld. Ook voor je muziek in VR producties, livestream, en het laatste sociale medium.
Goed nieuws dus, maar er moet dus echt voor geknokt worden, liefst ook door vakbonden, belangenbehartigers, beroepsgroepen etc. Kom dus in actie!
En dan hebben we het nog niet over NFT’s gehad!
Daar gaan we het wél over hebben tijdens Music Pitch “Een Nieuwe Muziekwereld”, maandagavond 13 juni in de Tolhuistuin in Amsterdam. Enkele experts praten je bij over bovenstaande en andere ontwikkelingen. En hoe ze een impact hebben op jouw muziekbedrijf of jouw muziek.
Check deze link voor meer info!
Deze blog is geschreven door Ewout van der Linden van Music Motion. Heb jij commentaar? Of andere ideeën? Reageer op deze blog, laat van je horen!
Music Motion organiseert regelmatig events over de muziekbusiness. Cursussen, netwerkevents en meer.
Bijvoorbeeld een introcursus over de muziekbusiness, een netwerkmeeting met jingle-bedrijven, een bijeenkomst over K-Pop.
Check hier de komende events.
0 reacties