Muziek voor indiegames: het nieuwe goud?

5 oktober 2015

Muziek voor indiegames: het nieuwe goud?

door | okt 5, 2015 | Geld verdienen

Indiegames zijn populairder dan ooit en de Nederlandse markt voor indiegames floreert als nooit tevoren. Waar deze independent games vroeger nog de romantische associatie kende van een paar jongens die op hun zolderkamer een spelletje in elkaar knutselen, daar is nu sprake van een veel professionelere business. En met die professionalisering verandert ook het een en ander, bijvoorbeeld de manier waarop wordt omgegaan met muziek in indiegames.

Via onze projecten voor de gamebusiness (Music Pitch Games en voor SAE Institute) hebben we een flink netwerk opgebouwd. Dus om meer te weten te komen over de laatste ontwikkelingen binnen de indiegames en wat dat voor de muziek betekent, deden we een rondje bij enkele contacten. We spraken Rik Nieuwdorp (gamecomposer Claynote), Sjoerd Wennekes (businessdeveloper bij Monobanda Digital) en Niels van der Leest (gamecomposer).

Zakelijke aanpak
In de Dutch Game Garden, net naast Utrecht Centraal Station, zitten bijna alle Nederlandse indiegamebedrijven bij elkaar. Sjoerd Wennekes is er ook gestationeerd. Volgens hem begint de term ‘indiegames’ sterk te verouderen. “De gamebusiness wordt ook voor de kleinere bedrijven serieuzer. Een paar jaar geleden zette je een leuke game op de App Store en was er een hele leuke kans op succes. Nu puilt die App Store echt uit van de games en je ziet dus dat kleine developers opeens echt over doelgroepbenadering gaan nadenken of iemand voor de zakelijke kant aannemen.” Een meer zakelijke aanpak wordt dus steeds vaker vereist van de indiegamedeveloper. Sommige van onafhankelijke gamedevelopers komen er dan vaak achter dat een investeerder toch wel handig is, maar daarmee zijn ze dan geen echte indiegamedeveloper meer, maar een “normale” professionele ontwikkelaar. Deze ontwikkeling betekent ook veel voor de gamecomponist.

Niets meer gratis
Componist Rik Nieuwdorp: “De gameaudio middleware is veel belangrijker geworden, dus de techniek tussen de gamecodering en de muziek. Dat wordt echt een beroep. Er is flink wat behoefte aan mensen die daar heel handig in zijn”. Daarvoor is dus wel muzikaal én technisch inzicht nodig. “Dat technische is aan te leren voor componisten, maar ik denk dat techneuten meer moeite zullen hebben met het muzikale aspect.”

Schermafbeelding 2015-08-26 om 15.14.31

Gratis muziek maken omdat het zo’n leuk project is of omdat het goed is voor je promotie: de muzieksector is er in alle hoeken en gaten mee vergeven. Maar na de crisis professionaliseren ook de gamecomponisten. Rik Nieuwdorp: “Ik doe niets meer gratis, soms nog wel op basis van revenue share, maar alleen als ik echt in het succes van een project geloof”.

Gameopleidingen en muzikale diversiteit
Door de aandacht en de professionalisering schoten de opleidingen die iets met games te maken hadden de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond. Toch zijn er binnen de gamemuziekbusiness ook veel mensen actief zonder opleiding. Niels van der Leest: “Ik denk dat wel 95 procent van de gamecomposers erin is gerold zonder opleiding. Als je goede muzikale kennis hebt, weet hoe partituren werken en echt van games houdt, dan kun je een heel eind komen.”

Rik van Nieuwdorp heeft zijn twijfels bij de opzet van sommige opleidingen: “Er moet beter gekeken worden naar wat nu echt nodig is in de markt en het adaptieve aspect echt goed aanleren. Omdat de opleidingen nog relatief nieuw zijn, moet de toekomst uitwijzen wat het effect gaat zijn op de markt.”
Volgens Niels van der Leest verliest grootse orkestrale muziek terrein in games en is meer “intieme” muziek in opmars: een kleine bezetting van enkele, liefst echte instrumenten. En is er ook meer plek voor muzikale creativiteit. Rik Nieuwdorp ziet hierdoor vooral een sterk toegenomen diversiteit in de muziek. Er lijkt dus meer mogelijk, vooral door de serieuzere rol van de kleinere developer. Maar mogelijk heeft dat ook te maken met de toegenomen diversiteit van de games zelf. Nieuwdorp: “Het draait in games niet alleen meer om nazi-zombies die aan het schieten slaan”.

Game musicians

Vak apart
Je zou nu kunnen denken dat de gamemuziekbusiness een lucratieve is, maar dat blijkt tegen te vallen. Nieuwdorp: “Nee, dat is het helaas nog steeds niet. De meeste gamecomponisten combineren het met ander werk. Niels van der Leest is bijvoorbeeld ook slagwerkdocent en veel componisten werken ook voor film, tv, bedrijfsfilms etc. “Ik denk dat er in Nederland ongeveer vier of vijf mensen zijn die alleen met gamemuziek hun geld verdienen”. Van der Leest plaatst nog een positieve kanttekening: “Het gaat de laatste jaren wel veel beter, ik vraag me echt af hoe ik alle aanvragen moet inpassen”.
Nieuwdorp omschrijft tenslotte waar je aan moet voldoen, wil je het in de huidige gamebusiness maken met je muziek: “Je moet echt assertief zijn, het is een business waarin je erg zelfstandig moet werken en zelf aan je opdrachten moet komen. Daarnaast moet je oprechte interesse hebben voor gaming en er ook proberen om in teamverband iets heel moois van te maken. Het vereist ook goede kennis van hoe adaptieve muziek werkt in een game. Je moet daar een goed gevoel voor ontwikkelen, en je eigen ideeën in ontwikkelen. Denk er dus niet zomaar even in te duiken: het is een vak apart.”

Hoe zitten muziekdeals in elkaar in de gamebusiness? En welke rol heeft Buma Stemra? Hou de blog in de gaten: over een paar weken meer over de gamescene.
Music Motion heeft meer contacten in en rond deze sector. Verder praten? Meer info of ideeën nodig? Neem even contact met ons op! info@musicmotion.nl

1 Reactie

  1. Richard Boeser

    “In de Dutch Game Garden, net naast Utrecht Centraal Station, zitten bijna alle Nederlandse indiegamebedrijven bij elkaar.”

    Ik tel er dertien en ik kan er zeker meer dan dertien bedenken die niet in de Dutch Game Garden zitten. Ik waardeer de DGG zeer, maar er gebeurt toch echt ook wat erbuiten.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Trending

Opkomende evenementen