De negen succesfactoren voor crowdfunding

24 oktober 2018

De negen succesfactoren voor crowdfunding

door | okt 24, 2018 | Geld verdienen

Iedereen kan crowdfunden – ook zonder enorme fanbase of media-aandacht. Steeds meer muzikanten, bands, musici, ensembles hebben dankzij crowdfunding albums kunnen releasen of andere muziekproducties kunnen verwerkelijken. Maar crowdfunding is een vak apart: niet iedereen rondt een campagne even succesvol af. Hoe bereik je een hoog doelbedrag? 

Na enkele jaren ervaring met crowdfunding in muziek bekeek platform voordekunst.nl wat de meest belangrijke succesfactoren zijn. Ze hebben er negen gevonden, hieronder staan ze…

Trouwens: zaterdagmiddag 2 november tijdens de M-Bizz workshop meer tips over crowdfunding voor muziek én het krijgen van subsidies en fondsen voor je muziekproject. In QO Amsterdam, vlakbij Amstel Station, check deze link!

1: Een fysiek, concreet doel
Wanneer je een crowdfundingcampagne op poten zet moet het direct helder zijn waar het geld naartoe gaat. Donateurs geven alleen aan een concreet doel – en dan liefst met een fysiek resultaat. Dus niet crowdfunden voor een onderzoeksperiode, wel crowdfunden voor een album of clip.

2: Goed teamwork
Ben je in je eentje? Dan zal crowdfunden zwaar vallen, zeker voor een hoger bedrag. Zorg dat je een team om je heen verzamelt om campagne mee te voeren, en dat iedereen uit je band, platenmaatschappij en zelfs je gezin 100% achter de campagne staat. Je gaat ze nodig hebben.

3: Een doortimmerd marketingplan
De gemiddelde campagne duurt dertig dagen; maak daarom al van tevoren een goed, gedetailleerd plan met welke acties je op welke dag zal ondernemen. Halverwege de campagne wil je niet ineens zonder inspiratie zitten of erachter komen dat je al je kruit al verschoten hebt in de eerste week.

4: Ambassadeurs
Vraag nog voor je begint met crowdfunden aan een aantal mensen of zij ambassadeur willen zijn voor je project. Dit zijn bij voorkeur mensen met een groot bereik, of die een ander netwerk kunnen aanspreken dan jijzelf. Zij kunnen helpen om jouw campagne een boost te geven op het moment dat je het nodig hebt.

5: Doelgroepsegmentatie
Wie is jouw achterban eigenlijk? Breng in kaart welke mensen er precies aan jouw project zullen gaan doneren en hoe je die denkt te kunnen aanspreken. Via welk kanaal ga je ze bereiken en welke toon sla je aan? Reageren zij beter op een filmpje of op tekst, op een grapje of een serieus verhaal?

6: Stapsgewijze communicatie
Bij voordekunst onderscheiden wij drie kringen van mogelijke donateurs. De eerste kring (familie, allerbeste vrienden en directe collega’s) zijn de eersten die je aanspreekt. Zij zorgen dat de teller van de nul af komt. Vervolgens spreek je de tweede kring aan (kennissen, vakgenoten, oud-schoolgenoten et cetera) die zeker willen doneren. Pas tegen het eind van je campagne, als je meer dan 60% van je doelbedrag hebt behaald, zullen de onbekenden (de derde kring) aanslaan op je project. Dat is het moment om de media op te zoeken.

7: Een menselijk gezicht
Mensen geven aan mensen, niet aan een pagina op het internet. Zorg dat jij of jullie prominent aanwezig zijn in je campagnepagna. Geef je project een smoel, communiceer veel door middel van updates, en wees niet verlegen je gezicht te laten zien.

8: Het is crowdfunding, geen voorverkoop
Je wordt bij crowdfunding geacht tegenprestaties te leveren, vaak varierend van €10 (een digitaal album) tot €500 (een concert op locatie). Dit zorgt dat veel aspirant-crowdfunders het idee hebben dat crowdfunding een soort markt is waar je een product verkoopt. Bij voordekunst geeft echter ongeveer 50% van de donateurs geld zonder een tegenprestatie te verwachten! Zet bij je tegenprestaties dus in op verbinding, niet alleen maar op productverkoop.

9: Een duurzame strategie voor na de campagne
Zo’n crowdfundingcampagne is pas echt succesvol als je nadien jouw donateurslijst goed inzet. Je hebt nu namelijk een lijst contactgegevens van mensen die jouw werk zo graag steunen dat ze er geld voor over hebben. Bedenk van tevoren hoe je deze lijst supergeinteresseerden nog kunt inzetten. Crowdfunding gaat om de crowd, niet alleen om de funding.

Geinspireerd? Stuur vrijblijvend je plan in voor een crowdfundingcampagne via voordekunst.nl/idee, dan ontvang je binnen twee dagen vrijblijvend feedback. 

Deze blog is geschreven door Kim Bron van Voordekunst.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Trending

Opkomende evenementen